Η εικόνα της κυβέρνησης: Τοξική σκόνη στον ουρανό, θρύψαλα στο έδαφος!

Σπουδαία ανακάλυψη: Το τηλεσκόπιο James Webb «είδε» τους δύο πιο παλιούς γαλαξίες μετά το Μπιγκ Μπανγκ

Το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb της Nasa βρίσκει φωτεινούς, πρώιμους γαλαξίες που μέχρι σήμερα παρέμεναν αθέατοι, συμπεριλαμβανομένου ενός που μπορεί να έχει σχηματιστεί μόλις 350 εκατομμύρια χρόνια μετά τη μεγάλη έκρηξη.

Οι αστρονόμοι δήλωσαν την Πέμπτη ότι, αν τα αποτελέσματα επαληθευτούν, αυτή η νεοανακαλυφθείσα συρροή αστεριών θα ξεπεράσει τον πιο μακρινό γαλαξία που εντοπίστηκε από το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble – ένα ρεκόρ που σχηματίστηκε 400 εκατομμύρια χρόνια μετά την έναρξη του σύμπαντος.

Το τηλεσκόπιο Webb, που εκτοξεύθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο ως διάδοχος του Hubble, δείχνει ότι τα αστέρια μπορεί να σχηματίστηκαν νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε προηγουμένως – ίσως μέσα σε μερικά εκατομμύρια χρόνια από τη μεγάλη έκρηξη.

Οι τελευταίες ανακαλύψεις του Webb παρουσιάστηκαν λεπτομερώς στην επιθεώρηση Astrophysical Journal Letters από διεθνή ομάδα με επικεφαλής τον Rohan Naidu του Κέντρου Αστροφυσικής Harvard-Smithsonian.

Το άρθρο αναλύει δύο εξαιρετικά φωτεινούς γαλαξίες, ο πρώτος από τους οποίους πιστεύεται ότι σχηματίστηκε 350 εκατ. χρόνια μετά τη μεγάλη έκρηξη και ο άλλος 450 εκατ. χρόνια μετά.

«Κοσμικό δακτυλικό αποτύπωμα» βλέπει το James Webb

Ο Naidu δήλωσε ότι θα χρειαστούν περισσότερες παρατηρήσεις στο υπέρυθρο από τον Webb πριν ισχυριστεί έναν νέο κάτοχο του ρεκόρ.

Αν και ορισμένοι ερευνητές αναφέρουν ότι έχουν ανακαλύψει γαλαξίες ακόμη πιο κοντά στη δημιουργία του σύμπαντος πριν από 13,8 δισεκατομμύρια χρόνια, οι υποψήφιοι αυτοί δεν έχουν ακόμη επαληθευτεί, δήλωσαν οι επιστήμονες σε συνέντευξη Τύπου της Nasa. Κάποιοι από αυτούς θα μπορούσαν να είναι μεταγενέστεροι γαλαξίες που μιμούνται παλαιότερους, σημείωσαν.

Εικόνα από το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb δείχνει δακτυλίους σκόνης που μοιάζουν με δακτυλικό αποτύπωμα.

Το τηλεσκόπιο James Webb καταγράφει «κοσμικό δακτυλικό αποτύπωμα» που σχηματίζεται από δύο γιγάντια άστρα «Πρόκειται για μια πολύ δυναμική εποχή», δήλωσε ο Garth Illingworth του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στη Σάντα Κρουζ, συγγραφέας του άρθρου που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη.

«Υπήρξαν πολλές προκαταρκτικές ανακοινώσεις για ακόμη πιο πρώιμους γαλαξίες, και ακόμη προσπαθούμε να ξεχωρίσουμε ως κοινότητα ποιοι από αυτούς είναι πιθανό να είναι πραγματικοί».

Ο Tommaso Treu του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας στο Λος Άντζελες, επικεφαλής επιστήμονας του επιστημονικού προγράμματος πρώιμης απελευθέρωσης του Webb, δήλωσε ότι τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν μέχρι στιγμής «είναι όσο πιο στέρεα γίνεται» για τον γαλαξία που πιστεύεται ότι σχηματίστηκε 350 μέτρα μετά τη μεγάλη έκρηξη.

«Προώθηση των κοσμικών συνόρων»

Αν τα ευρήματα επαληθευτούν και υπάρχουν κι άλλοι πρώιμοι γαλαξίες, ο Raidu και η ομάδα του έγραψαν ότι ο Webb «θα αποδειχθεί εξαιρετικά επιτυχημένος στην προώθηση των κοσμικών συνόρων μέχρι το χείλος της μεγάλης έκρηξης».

«Το πότε και πώς σχηματίστηκαν οι πρώτοι γαλαξίες παραμένει ένα από τα πιο ενδιαφέροντα ερωτήματα», έγραψαν οι ερευνητές.

Η Jane Rigby της Nasa, επιστήμονας του προγράμματος Webb, σημείωσε ότι αυτοί οι γαλαξίες «κρύβονταν ακριβώς κάτω από τα όρια των δυνατοτήτων του Hubble».

«Ήταν ακριβώς εκεί και μας περίμεναν», δήλωσε στους δημοσιογράφους. «Είναι λοιπόν μια ευχάριστη έκπληξη το γεγονός ότι υπάρχουν πολλοί από αυτούς τους γαλαξίες προς μελέτη».

Το παρατηρητήριο αξίας 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων – το μεγαλύτερο και ισχυρότερο τηλεσκόπιο που έχει σταλεί ποτέ στο διάστημα – βρίσκεται σε ηλιακή τροχιά σε απόσταση 1 εκατ. μιλίων (1,6 εκατ. χλμ.) από τη Γη.

Οι πλήρεις επιστημονικές λειτουργίες ξεκίνησαν το καλοκαίρι και έκτοτε η Nasa έχει δημοσιεύσει μια σειρά από εκθαμβωτικά στιγμιότυπα του σύμπαντος.