Το κλάμα μπορεί να φαίνεται ανακουφιστικό, αλλά το ταλαιπωρημένο δέρμα και τα πρησμένα μάτια όχι και τόσο

Από το διαλογισμό μέχρι το γράψιμο και τη γυμναστική, το να διατηρείς τα επίπεδα άγχους σου χαμηλά είναι μια σύνθετη διαδικασία από μόνη της. «Το κλάμα μπορεί να θεωρηθεί εκδήλωση συναισθηματικού στρες στο σώμα», λέει η δερματολόγος Erum Ilyas.

Ανεξάρτητα από τον λόγο πίσω από τα δάκρυά σου – εργασιακά προβλήματα, θλίψη, στρες – το κλάμα μπορεί να μειώσει τα επίπεδα άγχους και να χρησιμεύσει ως ένας τρόπος για να ανακτήσεις την ισορροπία σου. Το μόνο κακό; Το κλάμα μπορεί να στρεσάρει το δέρμα σου (ειδικά αν είναι επιρρεπές στην ακμή ή ευαίσθητο).

«Αν πιάνεις τον εαυτό σου να κλαίει συχνά ως αποτέλεσμα του στρες, μπορεί να είναι απαραίτητο να αφιερώσεις χρόνο για να καταλάβεις τον ρόλο της ρουτίνας περιποίησης του δέρματός σου», λέει η Ilyas.

Το κλάμα στην πραγματικότητα βοηθά στην αντιμετώπιση των επιπτώσεων του στρες

Το άγχος μπορεί να εκδηλωθεί σωματικά σε όλο το σώμα (με συμπτώματα όπως εφίδρωση, αϋπνία, πονοκεφάλους) και το δέρμα δεν αποτελεί εξαίρεση. Υπάρχει μια σειρά από δερματικές παθήσεις που μπορεί να προκληθούν ή να επιδεινωθούν από το στρες, όπως η ακμή, η ψωρίαση και η ατοπική δερματίτιδα. Η έρευνα δείχνει ότι αυτό συμβαίνει επειδή το δέρμα συμμετέχει ενεργά στον κύκλο απόκρισης στο στρες. «Εάν αντιμετωπίζεις έντονο στρες, το δέρμα σου σίγουρα θα το εκδηλώσει αυτό με κάποιο τρόπο», λέει η Ilyas.

Είναι αρκετά ενδιαφέρον ότι το κλάμα είναι ένας από τους τρόπους με τους οποίους το σώμα προσπαθεί να διατηρήσει την ισορροπία ενάντια σε εσωτερικούς και εξωτερικούς στρεσογόνους παράγοντες. Υπάρχουν τρεις τύποι δακρύων, σύμφωνα με την Αμερικανική Ακαδημία Οφθαλμολογίας: τα βασικά (που λειτουργούν ως προστατευτική ασπίδα για τα μάτια), τα αντανακλαστικά (που απομακρύνουν επιβλαβείς ερεθιστικούς παράγοντες) και τα συναισθηματικά (τα οποία παράγονται από το σώμα ως απόκριση σε έντονες συναισθηματικές καταστάσεις).

Τα συναισθηματικά δάκρυα περιέχουν στην πραγματικότητα ίχνη ορμονών του στρες που δεν βρίσκονται στα βασικά ή αντανακλαστικά δάκρυα (για παράδειγμα, ο νευροδιαβιβαστής λευκοφαλίνη βρίσκεται στα συναισθηματικά δάκρυα, που θεωρείται ότι παίζει σημαντικό ρόλο στην αντίληψη του πόνου και τις αντιδράσεις στο στρες). Μερικοί επιστήμονες πιστεύουν ότι η απελευθέρωση αυτού του συγκεκριμένου τύπου δακρύων βοηθά στην επαναφορά του σώματος στην αρχική του κατάσταση μετά από μια στρεσογόνα στιγμή ή ερέθισμα.

Άλλες έρευνες το επιβεβαιώνουν: Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό “Emotions” διαπίστωσε ότι το κλάμα μπορεί πράγματι να είναι μια μέθοδος αυτοκαταπραΰνησης, βοηθώντας στην ηρεμία και ρύθμιση του καρδιακού παλμού, και άλλες μελέτες δείχνουν ότι τα συναισθηματικά δάκρυα μπορεί να απελευθερώσουν ωκυτοκίνη και ενδορφίνες. Συνολικά, παρόλο που το κλάμα είναι αποτέλεσμα δύσκολων συναισθημάτων, επειδή μπορεί, με τη σειρά του, να βοηθήσει στη μείωση του στρες, με την πάροδο του χρόνου, μπορεί να σε βοηθήσει να διατηρήσεις υπό έλεγχο τα δερματικά προβλήματα που σχετίζονται με το άγχος.

…Αλλά το κλάμα μπορεί επίσης να στρεσάρει το δέρμα σου

Όσο καλό κι αν είναι συναισθηματικά το κλάμα, τα σωματικά αποτελέσματα δεν είναι τόσο καλά για το δέρμα σου. Αρχικά, το αλάτι στα δάκρυα μπορεί να διαταράξει την ισορροπία υγρών του δέρματος, τραβώντας την υγρασία από το ανώτερο στρώμα και οδηγώντας σε αφυδάτωση, λέει η Ilyas. Επίσης, καθώς το δέρμα γύρω από τα μάτια είναι εξαιρετικά λεπτό και ευαίσθητο, ερεθίζεται ακόμα πιο εύκολα από άλλες περιοχές στο πρόσωπο ή το σώμα.

Η τριβή στα χαρτομάντιλα δεν βοηθά, επίσης. «Το συνεχές τρίψιμο των ματιών και του προσώπου ενώ σκουπίζεις τα δάκρυα διαταράσσει τον φραγμό του δέρματος, το οποίο είναι το πιο εξωτερικό στρώμα του δέρματος που σφραγίζει την υγρασία και σε προστατεύει από τον έξω κόσμο», λέει η δερματολόγος Diane Madfes. Όταν διαταράσσεται, το δέρμα γίνεται πιο ευάλωτο σε περιβαλλοντικούς ερεθιστικούς παράγοντες, όπως βλάβες από τον ήλιο, αλλεργιογόνα και ρύπανση.

Μετά, υπάρχει αυτό το χαρακτηριστικό πρήξιμο. Όταν κλαις, τα δάκρυα μπορεί να συσσωρευτούν στους μαλακούς ιστούς γύρω από τα μάτια και τα αιμοφόρα αγγεία στην περιοχή να διαστέλλονται χάρη στην αυξημένη ροή αίματος στην περιοχή, προκαλώντας ερυθρότητα και πρήξιμο, λέει η Ilyas.
Τα δάκρυα μπορούν επίσης να προκαλέσουν ευαισθησία στο δέρμα γύρω από τα ρουθούνια, με αποτέλεσμα να φαίνονται κοκκινωπά και ελαφρώς πρησμένα. Εν τω μεταξύ, χάρη στην αυξημένη ροή αίματος και τη διαστολή των αιμοφόρων αγγείων στο πρόσωπο, τα μάγουλά σου θα κοκκινίσουν. «Για όσους είναι επιρρεπείς στη ροδόχρου ακμή, τα εξανθήματα μπορεί να επιδεινωθούν λόγω της αυξημένης πίεσης στα τριχοειδή αγγεία του δέρματος από την τάση των υγρών», λέει η Ilyas. «Αυτό μπορεί επίσης να οδηγήσει σε σπασμένα αιμοφόρα αγγεία».

Από την άλλη πλευρά, το κλάμα μπορεί να είναι καλό για το δέρμα σου εάν είσαι λιπαρή. Η χημεία των συναισθηματικών δακρύων εξακολουθεί να εξετάζεται από τους επιστήμονες, επομένως τυχόν οφέλη για το δέρμα δεν είναι ακριβώς ξεκάθαρα, αλλά πιστεύεται ότι «για λιπαρούς τύπους δέρματος, το αλάτι στα δάκρυα μπορεί πιθανότατα να ωφελήσει το δέρμα στεγνώνοντας την υπερβολική λιπαρότητα και ενδεχομένως σκοτώνει βακτήρια στο δέρμα που μπορεί να προκαλέσουν ακμή», λέει η Δρ. Ilyas. Αυτό είναι παρόμοιο με ανέκδοτες αναφορές ότι το αλμυρό νερό, ειδικά από τον ωκεανό, βοηθά στην απομάκρυνση της ακμής, λέει. «Η σκέψη βασίζεται στο ότι το νερό εξατμίζεται και το αλάτι μένει πίσω, δημιουργώντας ένα αποτέλεσμα ξήρανσης».

Πώς να φροντίσεις το δέρμα σου μετά το κλάμα

Για να αποκαταστήσεις και να προστατέψεις το δέρμα σου μετά από μερικά λεπτά (ή ώρες), ξεκίνησε μειώνοντας το πρήξιμο και τη φλεγμονή. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί βάζοντας μια δροσερή πετσέτα στο πρόσωπό σου. «Η χρήση κρύων κομπρεσών βοηθά στη συστολή των αιμοφόρων αγγείων και των ιστών (γνωστή ως αγγειοσυστολή), η οποία μειώνει την ερυθρότητα και τη φλεγμονή και οδηγεί σε μείωση του οιδήματος», λέει η Ilyas.

«Μπορείς επίσης να ανακουφίσεις μερικούς από τους συσσωρευμένους θύλακες του πρηξίματος κάνοντας απαλό μασάζ (με τα δάχτυλά σου ή ένα ρολό νεφρίτη) από το κέντρο του προσώπου προς τα έξω για να σπρώξεις αυτό το υγρό στο λεμφικό σύστημα», προσθέτει.

Το επόμενο βήμα είναι η αποκατάσταση του δερματικού φραγμού που διαταράχθηκε από τα αλμυρά δάκρυα και τους λειαντικούς ιστούς. Εφάρμοσε απαλά μια ενυδατική κρέμα στο πρόσωπό σου – κατά προτίμηση, μια που περιέχει κεραμίδια ή ενώσεις υαλουρονικού οξέος. Αυτό μπορεί να βοηθήσει στην αναπλήρωση της ενυδάτωσης και στη μείωση του ερεθισμού.

Όσο για τη θεραπεία της περιοχής των ματιών, οι κρέμες ματιών με καφεΐνη και καλέντουλα μπορούν να βοηθήσουν στη συρρίκνωση του οιδήματος συσπώνοντας τους ιστούς. Η καφεΐνη είναι επίσης ένα αντιοξειδωτικό που μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της φλεγμονής.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

Το πιο σημαντικό, είναι να αποφύγεις να εφαρμόσεις προϊόντα που περιέχουν ρετινόλη. Πολλά από αυτά τα προϊόντα είναι πολύ δυνατά και μπορεί να προκαλέσουν επιπλέον ξηρότητα τις πρώτες 24 ώρες μετά το κλάμα. Μόλις το δέρμα σου επιστρέψει στην κανονική του κατάσταση (χωρίς πρήξιμο, ερυθρότητα ή ερεθισμό), μπορείς να επιστρέψεις στη συνηθισμένη σου ρουτίνα.