
Μια κατασκευή-ορόσημο για την παγκόσμια μηχανική μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης στην Ιταλία: η γέφυρα που θα ενώσει τη Σικελία με την Καλαβρία, διασχίζοντας το στενό της Μεσίνα, αναμένεται να καταρρίψει κάθε προηγούμενο ρεκόρ.
Στις 6 Αυγούστου 2025 εγκρίθηκε επίσημα το σχέδιο, δίνοντας το «πράσινο φως» για να ξεκινήσουν οι πρώτες εργασίες προετοιμασίας στα τέλη του ίδιου έτους. Η ολοκλήρωση προβλέπεται για το 2032.
Με συνολικό μήκος 3,3 χιλιομέτρων, η νέα γέφυρα θα ξεπεράσει σε άνοιγμα, πλάτος καταστρώματος και ύψος πυλώνων κάθε υπάρχουσα κατασκευή. Η χωρητικότητά της θα φτάνει έως 6.000 οχήματα την ώρα, προσφέροντας απρόσκοπτη διέλευση ανεξάρτητα από τις καιρικές συνθήκες — μια δυνατότητα που σήμερα δεν μπορεί να εξασφαλίσει η ακτοπλοϊκή σύνδεση μεταξύ Μεσίνας και Villa San Giovanni.
Η υλοποίηση του έργου θα γίνει σε τρεις διακριτές φάσεις. Η αρχή γίνεται με την αναβάθμιση των υφιστάμενων οδικών και σιδηροδρομικών υποδομών, ενώ ήδη έχουν δρομολογηθεί εργασίες αποναρκοθέτησης, αρχαιολογικής διερεύνησης και ενίσχυσης των τοπικών δικτύων.
Στο τελικό στάδιο, θα δημιουργηθούν 20 χιλιόμετρα νέων οδικών και σιδηροδρομικών αξόνων και στις δύο πλευρές της γέφυρας. Το 56% των δρόμων και το 92% των γραμμών θα περνούν υπόγεια, μέσω σηράγγων. Προβλέπεται επίσης η κατασκευή τριών υπόγειων σταθμών.
Η σιδηροδρομική σύνδεση θα ενταχθεί στο ευρωπαϊκό δίκτυο TEN-V, ενισχύοντας τη μεταφορά εμπορευμάτων και επιβατών από τον Νότο στον Βορρά της Ευρώπης.
Μέχρι την ολοκλήρωση του έργου, τα πλοία θα συνεχίσουν να εξυπηρετούν τη γραμμή με κόστος 40–50 ευρώ για ένα Ι.Χ. Όταν η γέφυρα παραδοθεί, η διέλευση θα γίνεται με αυτόματο σύστημα διοδίων — είτε με αναγνώριση πινακίδων είτε με ηλεκτρονική συσκευή — με βασική χρέωση κάτω από 10 ευρώ και ειδικές εκπτώσεις για συχνούς χρήστες.
Ο προϋπολογισμός φτάνει τα 13,5 δισ. ευρώ, καλυπτόμενος από δημόσιους πόρους και ιδιωτικές επενδύσεις, με την Ε.Ε. να συνεισφέρει 25 εκατ. ευρώ μέσω του προγράμματος Connecting Europe Facility.
Παράλληλα, εφαρμόζεται εκτεταμένο σχέδιο περιβαλλοντικής παρακολούθησης που καλύπτει πάνω από 1.600 τ.χλμ., περιλαμβάνοντας περιοχές Natura και προστατευόμενες ζώνες πτηνών, με στόχο την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων.
Η κατασκευάστρια εταιρεία στοχεύει σε συμφωνίες με τους ιδιοκτήτες των απαραίτητων εκτάσεων, ενώ όπου δεν είναι εφικτό προβλέπονται θεσμοθετημένες διαδικασίες και ανεξάρτητη εκτίμηση αξιών.
Όταν η γέφυρα της Μεσίνα ολοκληρωθεί, δεν θα είναι απλώς μια τεχνική πρόκληση που έγινε πραγματικότητα. Θα αποτελέσει μόνιμο σύμβολο ενότητας, φέρνοντας πιο κοντά δύο στρατηγικές περιοχές της Ιταλίας και αλλάζοντας για πάντα την απάντηση στο ερώτημα: «γέφυρα ή πλοίο;».
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο info3@pronews.gr και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.