Δημοκρατία έχουμε, ότι θέλουμε λέμε, έτσι Αλέξη;

Πωλούν πλαστές επώνυμες τσάντες για αυθεντικές – Η μεγάλη απάτη του TikTok

Πλαστά luxury προϊόντα ξεγελούν Ευρωπαίους αγοραστές

Πωλούν πλαστές επώνυμες τσάντες για αυθεντικές – Η μεγάλη απάτη του TikTok

Τις τελευταίες εβδομάδες, το TikTok έχει κατακλυστεί από viral βίντεο που κατηγορούν γνωστά brands πολυτελείας ότι παράγουν μυστικά τα προϊόντα τους στην Κίνα.

Ωστόσο, αυτή η φαινομενική «αποκάλυψη» αποτελεί το δόλωμα σε μια ευρύτερη και οργανωμένη επιχείρηση πώλησης πλαστών ειδών, η οποία εκμεταλλεύεται την ασάφεια που επικρατεί γύρω από τους διεθνείς τελωνειακούς κανονισμούς.

Σε αυτά τα βίντεο, Κινέζοι influencers εμφανίζονται ως γνώστες εκ των έσω, εργαζόμενοι ή υπεργολάβοι μεγάλων οίκων, και ισχυρίζονται ότι οι κινεζικές αρχές έχουν άρει υποτιθέμενες συμφωνίες εμπιστευτικότητας. Έτσι, υποτίθεται πως πλέον μπορούν να μιλήσουν ανοιχτά για την «αληθινή» προέλευση των επώνυμων προϊόντων.

Η φημολογούμενη «απόφαση» των κινεζικών αρχών, για την οποία το Γαλλικό Πρακτορείο δεν έχει βρει καμία τεκμηρίωση, φέρεται, σύμφωνα με τους ισχυρισμούς των δημιουργών περιεχομένου, να δίνει το πράσινο φως σε τοπικούς υπεργολάβους να αποκαλύψουν μυστικές πτυχές της παραγωγής ειδών πολυτελείας στην Κίνα.

Το αφήγημα συνεχίζεται με την προτροπή προς τους καταναλωτές της Δύσης να παρακάμψουν τους μεγάλους οίκους και να αγοράσουν απευθείας από διαδικτυακές πλατφόρμες, που προσφέρουν παρόμοια προϊόντα, χωρίς λογότυπο αλλά με φαινομενικά ίδια ποιότητα και design, σε εξαιρετικά μειωμένες τιμές.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, μια τσάντα που κοστίζει επίσημα 38.000 δολάρια, πωλείται εκεί για μόλις 1.400.

Οι μεγάλοι γαλλικοί οίκοι, όπως η Hermès, η Chanel και η Louis Vuitton, των οποίων η παραγωγή, σύμφωνα με όσα δηλώνουν οι ίδιες, γίνεται αποκλειστικά στην Ευρώπη ή στις ΗΠΑ, απέφυγαν να σχολιάσουν τις σχετικές κατηγορίες όταν ρωτήθηκαν από το Γαλλικό Πρακτορείο.

Αλλά για τον Ζακ Σαρλ, ιδρυτικό πρόεδρο του Κέντρου Πολυτελείας και δημιουργίας (Centre du luxe et de la création), η ιδέα ότι μεγάλοι οίκοι μόδας κατασκευάζουν τα προϊόντα τους στην Κίνα είναι «παράλογη».

«Αυτό θα ήταν αυτοκτονία. Αν υπήρχαν αποδείξεις -και δεν υπάρχουν- αυτό θα ήταν το τέλος τους, οι μάρκες δεν είναι παλαβές», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο επικεφαλής αυτού του think tank.

Ενώ χρήστες του TikTok δίνουν έμφαση στην εξειδίκευση των Κινέζων εργατών, που παρουσιάζονται ως τα κρυφά χέρια των μεγάλων εμπορικών σημάτων πολυτελείας, «αυτά τα εργαστήρια παραποίησης/απομίμησης δεν τηρούν επ’ ουδενί όλα τα στάδια παρασκευής», τόνισε, αναφέροντας ως παράδειγμα την περίφημη τσάντα Birkin d’Hermès, η οποία απαιτεί «εκατοντάδες ώρες εργασίας».

Online χρήστες που διαδίδουν αυτού του είδους το περιεχόμενο, στην πραγματικότητα επιδιώκουν να «ανοίξουν ένα ρήγμα σπείροντας αμφιβολίες» ώστε να «απαλλαγούν από τα αποθέματά τους» παράνομων προϊόντων, συνεχίζει ο Σαρλ, μιλώντας για «μια εκστρατεία, που εξαπλώνεται σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης» και «δύσκολη στην αντιμετώπιση». Οι μάρκες, ωστόσο, παραμένουν σιωπηλές και «το αντιμετωπίζουν με περιφρόνηση», κάτι λάθος, σύμφωνα με τον ίδιο.

Η κατηγορία ότι προϊόντα πολυτελείας που κατασκευάζονται επισήμως στην Ευρώπη παράγονται κρυφά στην Κίνα «δεν στέκει», λέει ο Μισέλ Φαν, καθηγητής μάρκετινγκ ειδών πολυτελείας στη γαλλική σχολή επιχειρήσεων Emlyon.

Ακριβώς όπως το επιχείρημα, που διαχέεται στο TikTok, περί κινεζικής αντίδρασης στα αμερικανικά δασμολογικά μέτρα. «Δεν βγάζει νόημα», είπε ο Φαν, επειδή «η επίθεση σε ευρωπαϊκές μάρκες δεν τιμωρεί την αμερικανική κυβέρνηση με κανέναν τρόπο».

«Είμαι τσαντισμένος, το αγόρασα στην κανονική τιμή!» «Είμαι τόσο κορόιδο», γράφουν ορισμένοι που πέφτουν πάνω σε αυτές τις viral αναρτήσεις.

Άλλοι ρωτούν στα σχόλια τα ονόματα των «προμηθευτών μεγάλων εμπορικών σημάτων πολυτελείας» στην Κίνα από τους οποίους μπορούν να αγοράσουν προϊόντα με έκπτωση.

Ταυτόχρονα, πωλήσεις οργανώνονται σε ζωντανή μετάδοση στο TikTok από Κινέζους εμπόρους, με συνδέσμους προς ιστότοπους.

Αυτές οι live μεταδόσεις μπορούν να συγκεντρώσουν εκατοντάδες προβολές. Μοντέλα πολυτελών προϊόντων παρουσιάζονται εκεί, αριθμημένα, ταξινομημένα σε ράφια.

«Παράδοση DHL. Προϊόντα πανομοιότυπα με αυτά στο κατάστημα. Μόνη διαφορά: η τιμή», ακούγεται μια φωνή που μιλά στα γαλλικά, προϊόν Τεχνητής Νοημοσύνης.

Το Γαλλικό Πρακτορείο έχει εντοπίσει περίπου 20 παρόμοιες ζωντανές μεταδόσεις ταυτόχρονα στα αγγλικά και τα γαλλικά, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι κύριοι στόχοι είναι οι χρήστες του διαδικτύου από την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική.

Η Κίνα αναφέρεται τακτικά ως η κορυφαία χώρα παραποίησης/απομίμησης στον κόσμο. Σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, το 70 έως 80% πλαστών προϊόντων απομίμησης κατασκευάζονται εκεί.

Η πώληση πλαστών προϊόντων διώκεται ποινικά στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς και σε πολλές ξένες χώρες. Στη Γαλλία, αυτό το ποινικό αδίκημα τιμωρείται με τρία χρόνια φυλάκισης και πρόστιμο 300.000 ευρώ. Το τελωνείο μπορεί επίσης να κατάσχει τα προϊόντα και να επιβάλει πρόστιμο ίσο με την αξία τους.

Σύμφωνα με το Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUIPO), η παραποίηση/απομίμηση κοστίζει στην ευρωπαϊκή βιομηχανία 16 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως. Οι τομείς που επηρεάζονται περισσότερο είναι τα είδη ένδυσης, τα καλλυντικά και τα παιχνίδια.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο info3@pronews.gr και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.