
Σύμφωνα με στοιχεία που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, το ελληνικό Δημόσιο έχει καταβάλει 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ σε κατασκευαστικές εταιρείες ως αποζημιώσεις για καθυστερήσεις έργων, για τις οποίες υπεύθυνο θεωρείται το ίδιο το κράτος.
Το φαινόμενο περιγράφεται από πολλούς αναλυτές ως ένα συστηματικό «κόλπο» που λειτουργεί εδώ και χρόνια:
Το Δημόσιο αναλαμβάνει ένα έργο, καθυστερεί τις απαραίτητες διαδικασίες (απαλλοτριώσεις, εγκρίσεις, μελέτες), και στη συνέχεια το έργο «κολλάει».
Ο εργολάβος προσφεύγει στη Δικαιοσύνη, κερδίζει αποζημίωση και τελικά το ποσό μοιράζεται – ουσιαστικά – ανάμεσα στην εταιρεία και στο «σύστημα» που προκάλεσε την καθυστέρηση.
Με άλλα λόγια, το κράτος πληρώνει αδρά για τις δικές του αδυναμίες και καθυστερήσεις, ενώ οι κατασκευαστικές εταιρείες εισπράττουν σημαντικά ποσά χωρίς να έχουν ολοκληρώσει το έργο.
Το ζήτημα επανέρχεται στο προσκήνιο κάθε φορά που δημοσιοποιούνται στοιχεία για τις αποζημιώσεις σε μεγάλα δημόσια έργα.
Πολλοί το χαρακτηρίζουν ως μια από τις πιο σοβαρές παθογένειες του συστήματος ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων έργων στη χώρα, που επιβαρύνει τον προϋπολογισμό και στρεβλώνει τον υγιή ανταγωνισμό.
