
Η συσσωρευμένη κοινωνική πίεση αρχίζει να μεταφράζεται σε έντονη πολιτική δυσαρέσκεια. Το πρόσφατο, ατυχές σκηνικό με την πλατφόρμα ή την καμπάνια τύπου… «posokanei» λειτούργησε ως θρυαλλίδα.
Αντί να καθησυχάσει τους πολίτες, εξόργισε ένα κρίσιμο τμήμα του εκλογικού σώματος: τους αναποφάσιστους και τους διάσπαρτους ψηφοφόρους του Κέντρου και της Δεξιάς.
Το μήνυμα της κοινωνίας είναι σαφές και ισοπεδωτικό: «Αν δεν μπορείς να τιθασεύσεις την ακρίβεια, τουλάχιστον μην μας κοροϊδεύεις».
Η αίσθηση ότι η κυβέρνηση επιχειρεί να ωραιοποιήσει μια σκληρή καθημερινότητα μέσω επικοινωνιακών τεχνασμάτων γυρίζει μπούμερανγκ.
Η υποτίμηση της νοημοσύνης του καταναλωτή παράγει πλέον πρωτογενή, έντονη δυσφορία.
Την ίδια στιγμή, ένας άλλος, ακόμη πιο επικίνδυνος αστάθμητος παράγοντας κάνει την εμφάνισή του: Ο «καναπές».
Η τάση για αποχή και πολιτική παθητικότητα κερδίζει έδαφος στο εκλογικό σώμα. Οι πολίτες, απογοητευμένοι από την έλλειψη ουσιαστικών λύσεων, δείχνουν τάσεις απόσυρσης από την κάλπη.
Εάν αυτό το ρεύμα της «βουβής αποχής» επιβεβαιωθεί, το πλήγμα για τη Νέα Δημοκρατία θα είναι δομικό. Ως το κυβερνών κόμμα που εισπράττει τη φθορά της εξουσίας, η ΝΔ κινδυνεύει να δει τη βάση της να αποσυσπειρώνεται ανεπανόρθωτα.
Η αποχή δεν είναι πλέον μια ουδέτερη στάση, αλλά μια ηχηρή τιμωρητική ψήφος που μπορεί να αλλάξει δραματικά τους πολιτικούς συσχετισμούς.
