Το περασμένο τριήμερο οι αίθουσες είδαν συνολικές εισπράξεις να βουτάνε κάτω από τις 10.000 σε ένα αδιανόητο ιστορικό χαμηλό, ένα εγχώριο industry που αυτή τη στιγμή μοιάζει με ζόμπι καθώς οι πανδημικές συνθήκες ολοένα και χειροτερεύουν. Υπήρξε πρεμιέρα της προηγούμενης εβδομάδας (το οικογενειακό fantasy “Ο Μυστικός Κήπος”) που κατέγραψε ημερήσιο μέσο όρο ανά αίθουσα 3μιση εισιτήρια. (876 εισιτήρια σε 64 αίθουσες από 22 ως 25 Οκτωβρίου, κάντε κι εσείς τις αποκαρδιωτικές διαιρέσεις αν θέλετε.)

Σε αυτό το κλίμα ανοίγουν 5 ταινίες κι αυτή την εβδομάδα, καθώς γίνεται όλο και πιο επίπονα εμφανές πως και κάποιου είδους στήριξη πρέπει να υπάρξει στο κύκλωμα, και κάποιες εναλλακτικές μέθοδοι διανομής πρέπει πιθανώς να εξερευνηθούν.

Οι κριτικές της εβδομάδας:

Το Θαύμα του Άγνωστου Αγίου

(“Le Miracle du Saint Inconnu / The Unknown Saint”, Άλα Έντι Ατζέμ, 1ω40λ)

">

2,5/5

Στα περίχωρα ενός απομονωμένου, εγκαταλελειμμένου χωριού, ένας κλέφτης προλαβαίνει να θάψει τα κλοπιμαία του σε ένα λόφο στιγμές πριν τη σύλληψή του. Χρόνια αργότερα, μετά την αποφυλάκισή του, επιστρέφει στο ίδιο σημείο για να βρει τα λεφτά, όμως αντικρύζει έναν βωμό λατρείας προς έναν Άγνωστο Άγιο, που στο μεταξύ έχει χτιστεί ακριβώς πάνω από τα λεφτά του. Σα να μην έφτανε κι αυτό, ένα ολόκληρο νέο χωριό έχει ζωντανέψει γύρω από τον βωμό, καθώς πλέον λειτουργεί σαν πόλος έλξης και λατρευτικός θρησκευτικός προορισμός.

Με μια αισθητική και ένα στεγνό χιούμορ που κάνει εμφανή την επιρροή του Καουρισμάκι (και που θυμίζει αρκετά και Ελία Σουλεϊμάν), ο Μαροκινός συγγραφέας Άλα Έντι Ατζέμ πραγματοποιεί το κινηματογραφικό του ντεμπούτο με μια ταινία που ταξίδεψε στην Εβδομάδα Κριτικής των περσινών Καννών. Μέσα από τις πράξεις και τις αντιδράσεις του λιγομίλητου ήρωά του και τον τρόπο με τον οποίο αλληλεπιδρά με τους πιστούς που συναντά, εξερευνά την ιδέα της λατρείας και το πώς λειτουργεί στον κάθε άνθρωπο. Πλέκει ιστορίες διαφόρων χαρακτήρων γύρω από αυτή την ιδέα του Αγίου, μια ταπετσαρία από πορτρέτα και ζωές καθορισμένες από την αναζήτηση του αγνώστου, κάτω από τεράστιους ουρανούς που κυριαρχούν στην εικονογραφία του φιλμ. Έχει τις στιγμές του και μια σπαρταριστή κεντρική ιδέα αλλά δεν καταφέρνει ποτέ να κορυφωθεί σε κάτι αληθινά αποκαλυπτικό ή μοναδικό, ούτε η νοηματική του πυκνότητα είναι τέτοια που συγχωρεί πάντα τους αργούς ρυθμούς.

Η Ελπίδα του Κόσμου

(“Gloria Mundi”, Ρομπέρ Γκεντιγκιάν, 1ω47λ)

2/5

Ο Ρομπέρ Γκεντιγκιάν, σαν Γάλλος Κεν Λόουτς, χαρτογραφεί την εργατική τάξη της Μασσαλίας αλλά το κάνει μέσα από ένα ελαφρώς σαπουνοπερατικό στόρι πολλές στιγμές του οποίου καταλήγουν να μην λειτουργούν ή να είναι θεματικά προφανείς. Στη Μασσαλία, κατά την γέννηση της μικρής Γκλόρια, μια οικογένεια αντιμετωπίζει ένα βουνό από δυσκολίες καθώς εξαρτώνται από δουλειές ενός-ενός μισθού. Την ίδια ώρα, ο παππούς της μικρής αποφυλακίζεται και επανενώνεται μαζί τους.

Ο Γκεντιγκιάν στο πρόσφατο, επίσης άνισο, “Σπίτι Δίπλα στη Θάλασσα” είχε παραδώσει μια αξέχαστη αφηγηματική κορύφωση, αντίστοιχη δύναμη της οποίας κάπως απουσιάζει εδώ. Ο σκηνοθέτης έχει πάντα το βλέμμα του στραμμένο στον τρόπο με τον οποίο οι κοινωνίες μπορούν να ξεχνούν ή ακόμα και να φέρονται εχθρικά σε εργάτες που βλέπουν σχεδόν ως παράσιτα, αλλά η ιστορία του χρειαζόταν κάποιο ραφινάρισμα. Ωστόσο η Αριάν Ασκαρίντ βραβεύτηκε για την ερμηνεία της στο Φεστιβάλ Βενετίας το 2019.

Συνεχίζεται

Η Φωλιά

(“The Nest”, Σον Ντέρκιν, 1ω47λ)