
Λίγα πράγματα είναι πιο απογοητευτικά από το να επισκεφθείς ένα εστιατόριο και να φύγεις με την αίσθηση ότι σε ξεγέλασαν. Παρ’ όλα αυτά, αρκετές επιχειρήσεις εστίασης καταφεύγουν σε έξυπνες –ή πιο σωστά, ύπουλες– πρακτικές που θυμίζουν καλοσχεδιασμένη απάτη, όπως σημειώνει χαρακτηριστικά δημοσίευμα της New York Post.
Αν γενικά δυσκολεύεστε να πάρετε αποφάσεις αλλά διαλέγετε φαγητό σχεδόν αμέσως μόλις ανοίξετε τον κατάλογο, υπάρχει μια ψυχολογική εξήγηση πίσω από αυτό. «Οι περισσότεροι πελάτες αποφασίζουν τι θα παραγγείλουν μέσα σε λιγότερο από 90 δευτερόλεπτα», εξηγεί ο Φρεντ Χάρινγκτον, διευθύνων σύμβουλος της Proxy Coupons, μιλώντας στο Yahoo! Life. «Τα εστιατόρια το γνωρίζουν αυτό και σχεδιάζουν τους καταλόγους τους με τρόπο που να αξιοποιούν αυτή τη γρήγορη απόφαση προς όφελός τους».
Μια συνηθισμένη πρακτική σε πιο ακριβά εστιατόρια είναι η απουσία τιμών στους καταλόγους. Ακόμα κι αν αναγράφονται, συχνά βρίσκονται σε ασυνήθιστα σημεία. «Ο στόχος είναι το φαγητό να μπαίνει πρώτο και η τιμή δεύτερη στο μυαλό του πελάτη», εξηγεί ο διδάσκων στο USC, δρ Τζέισον Μπουλ, σε δηλώσεις του στο Delish. «Ένας τρόπος να το πετύχουν είναι να αναγράφουν πρώτα το φαγητό και μετά την τιμή».
Μια άλλη στρατηγική είναι το «οικονομικό τρικ του λεγόμενου anchoring»: η τοποθέτηση ενός υπερβολικά ακριβού πιάτου, ώστε όλα τα υπόλοιπα να φαίνονται πιο προσιτά. «Είναι απίστευτα αποτελεσματικό», λέει ο Χάρινγκτον. 
Οι περιγραφές των πιάτων επίσης παίζουν σημαντικό ρόλο. «Όσο πιο περιγραφική είναι η ονομασία, τόσο μεγαλύτερη αξία της αποδίδουν οι πελάτες», αναφέρει ο Χάρινγκτον. Η γεύση του πιάτου δεν είναι το παν – η περιγραφή του επηρεάζει την αντίληψή μας. Μάλιστα, πολλές περιγραφές στοχεύουν στο συναίσθημα και στη νοσταλγία. Όπως αναφέρει η διεθνής συμβουλευτική εταιρεία Aaron Allen & Associates: «Μια καλά διατυπωμένη περιγραφή μπορεί να φορτίσει σχεδόν οποιοδήποτε πιάτο με συναισθηματική αξία στο οποίο δύσκολα αντιστέκεσαι». Το κλασικό παράδειγμα είναι η «Μηλόπιτα της γιαγιάς», που πιθανότατα έχει παραμείνει για μήνες σε κάποιον καταψύκτη.
Μια ακόμα πονηρή τακτική είναι το γεμάτο βαζάκι φιλοδωρημάτων δίπλα στο ταμείο. Η δημιουργός περιεχομένου Μπάζια, γνωστή ως @everupmarketing στο TikTok, εξηγεί σε βίντεό της ότι οι εργαζόμενοι συχνά το γεμίζουν οι ίδιοι, ώστε να νιώσουν οι πελάτες πίεση να αφήσουν και αυτοί χρήματα. Παράλληλα, όταν οι σερβιτόροι ρωτούν αν θέλετε νερό βρύσης ή ανθρακούχο, στόχος τους είναι να διαλέξετε τη… χρεώσιμη επιλογή.
Τέλος, ακόμα και η μουσική δεν παίζει τυχαία. «Παίζουν αργή μουσική όταν είναι άδειο και γρήγορη όταν είναι γεμάτο… γιατί ο αργός ρυθμός σε κρατά περισσότερο, ενώ ο γρήγορος σε κάνει να φας και να φύγεις», λέει η Μπάζια.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο info3@pronews.gr και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.