Αχ, βρε Κίμπερλι, τη ζωή σου να΄χα! Λούσα, βόλτες, μπουζούκια και μερικά εκατομμύρια ιθαγενείς στα πόδια σου...

Ιταλία – Σλοβενία: Επιστροφή πίνακα του Βιτόρε Καρπάτσο στην εκκλησία του Πιράν μετά από 85 χρόνια

Ιταλοί πολιτικοί επιμένουν ότι το έργο ζωγραφικής παραμένει μέρος της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας τους

Ιταλία – Σλοβενία: Επιστροφή πίνακα του Βιτόρε Καρπάτσο στην εκκλησία του Πιράν μετά από 85 χρόνια

Αντιδράσεις έχει προκαλέσει στην Ιταλία η επιστροφή ενός ρετάμπλ του 16ου αιώνα του ζωγράφου Βιτόρε Καρπάτσο από την Πάντοβα στη σλοβένικη πόλη Πιράν, όπου είχε αρχικά τοποθετηθεί.

Ιταλοί πολιτικοί επιμένουν ότι το έργο ζωγραφικής παραμένει μέρος της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας τους.

Το έργο με τίτλο «Η Παναγία με το Βρέφος Ένθρονη με Έξι Αγίους» (1518) εκκλησιαστικός διάκοσμος που τοποθετήθηκε πίσω από τον βωμό ναού, ζωγραφίστηκε για την εκκλησία και μονή του Αγίου Φραγκίσκου της Ασίζης στο Πιράν, στην Ίστρια – μια περιοχή της Αδριατικής που κάποτε βρισκόταν υπό ιταλικό έλεγχο, αλλά τώρα είναι διαιρεμένη μεταξύ Σλοβενίας, Κροατίας και Ιταλίας.

Ο πίνακας αφαιρέθηκε το 1940, όταν η Ίστρια ήταν ολόκληρη εντός των ιταλικών συνόρων και τοποθετήθηκε για ασφαλή φύλαξη στην Πάντοβα κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Κοσμούσε τη Βασιλική του Αγίου Αντωνίου εκεί για δεκαετίες.

Στις 4 Σεπτεμβρίου, μετά από πιέσεις από Φραγκισκανούς μοναχούς στην Πάντοβα, το έργο μεταφέρθηκε αθόρυβα πίσω στο Πιράν, λίγες μέρες προτού ο πρόεδρος της Ιταλίας Σέρτζιο Ματαρέλα ξεκινήσει επίσημη επίσκεψη στη Σλοβενία.

Η υπουργός Πολιτισμού της Σλοβενίας, Άστα Βρέτσκο, χαιρέτισε την επιστροφή ως «καρπό μακροχρόνιων προσπαθειών» και δήλωσε ότι το έργο σύντομα θα εκτίθεται «στο αυθεντικό του περιβάλλον».

Η επιστροφή του έργου ζωγραφικής μετά από 85 χρόνια αποτελεί ένδειξη καλής συνεργασίας, δήλωσε ο φύλακας της Μονής του Αγίου Φραγκίσκου, Γιάνεζ Σάμπερλ, σύμφωνα με το σλοβενικό πρακτορείο ειδήσεων STA.

Το έργο όταν απομακρύνθηκε από τον ναό στο Πιράν για τρία χρόνια φυλάχθηκε στη Villa Manin, ένα αρχοντικό περίπου 20 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά της ιταλικής πόλης Ούντινε, το οποίο έγινε αποθήκη έργων τέχνης από τη Φριούλι Βενέτσια Τζούλια και την Ίστρα, σύμφωνα με δημοσίευμα του διαδικτυακού περιοδικού τέχνης Finestre sull’ Arte.

Πώς ο πίνακας βρέθηκε στην Πάντοβα

Μετά τη συνθηκολόγηση της Ιταλίας το φθινόπωρο του 1943, η Villa Manin δεν ήταν ασφαλής και τα έργα τέχνης επιστράφηκαν στους ιδιοκτήτες τους, αναφέρει το διαδικτυακό περιοδικό.

Ωστόσο, η επικοινωνία με την εκκλησία και μονή στο Πιράν ήταν αδύνατη, καθώς οι μοναχοί είχαν φυλακιστεί από τις ναζιστικές δυνάμεις που κατέλαβαν τα σλοβενικά εδάφη που προηγουμένως κατείχε η Ιταλία.

Κλείσιμο

Ο πίνακας μεταφέρθηκε στην Πάντοβα και ο πίνακας φυλασσόταν στη Βασιλική του Αγίου Αντωνίου.

Ο Σλοβένος πρέσβης Τόμαζ Κούνστελι δήλωσε στο STA ότι το «κλειδί» για την επιστροφή του έργου του Καρπάτσιο οφείλεται στη «σιωπηλή διπλωματία».

Τόνισε ακόμη ότι πρόκειται για την επιστροφή του πρώτου από αρκετές δεκάδες έργα τέχνης που αφαιρέθηκαν κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου για να προστατευτούν από τους κινδύνους του πολέμου.

Συνθηκολόγηση καταγγέλλουν βουλευτές της Μελόνι

Στην Ιταλία, ωστόσο, η παράδοση του πίνακα έχει καταγγελθεί ως συνθηκολόγηση.

Ο Ρομπέρτο Μένια, γερουσιαστής του κόμματος Αδελφοί της Ιταλίας της Τζόρτζια Μελόνι και απόγονος εξόριστων της Ίστριας, δήλωσε ότι το έργο «παραμένει μέρος της ιταλικής κληρονομιάς» τονίζοντας τις βενετσιάνικες ρίζες του Καρπάτσιο.

Ένας άλλος βουλευτής των Αδελφών της Ιταλίας, ο Αλεσάντρο Ούρτσι, χαρακτήρισε τη μεταφορά του έργου στη Σλοβενία «θεμελιωδώς λανθασμένη».

Η συζήτηση λαμβάνει μεγάλες διαστάσεις, καθώς περίπου 350.000 Ιταλοί εγκατέλειψαν την Ίστρια και τη Δαλματία μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο εν μέσω εκφοβισμού και αντιποίνων στη Γιουγκοσλαβία του Τίτο.

Ο πίνακας θα τοποθετηθεί στην εκκλησία του Αγίου Φραγκίσκου του Πιράν στις 27 Δεκεμβρίου, μετά την ολοκλήρωση εργασιών αποκατάστασης στην Αγία Τράπεζα.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο info3@pronews.gr και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.