ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Χρειάζονται και στοιχεία για τη νοθεία. Όχι μόνο ενδείξεις...

Εθνική Πινακοθήκη: Ξεκινά η δίκη για την «κλοπή του αιώνα» – Το χρονικό

Ένας 50χρονος ελαιοχρωματιστής ο δράστης

Εθνική Πινακοθήκη: Ξεκινά η δίκη για την «κλοπή του αιώνα» – Το χρονικό

Το πρωινό της 9ης Ιανουαρίου 2012 βρήκε την Εθνική Πινακοθήκη σημαντικά «φτωχότερη», καθώς κάποιος είχε καταφέρει να αποσπάσει το «Γυναικείο κεφάλι», με αριθμό έργου 1.357, αναφορά του Πικάσο στη μούσα του, Ντόρα Μάαρ, το οποίο φιλοτέχνησε το 1939, το έργο «Μύλος» του Ολλανδού Πιετ Μοντριάν και ένα σχέδιο θρησκευτικής απεικόνισης των αρχών του δέκατου έβδομου αιώνα, που αποδίδεται στον Ιταλό Γκουλιέλμο Κάτσια (Μονκάλβο).

Εννέα χρόνια αργότερα, ο καθ’ ομολογίαν δράστης της πράξης βρέθηκε στο πρόσωπο ενός 50χρονου ελαιοχρωματιστή.

Ο «art-freak» οδηγείται στο εδώλιο για διακεκριμένη περίπτωση κλοπής κατά συναυτουργία, τετελεσμένη και σε απόπειρα πραγμάτων καλλιτεχνικής αξίας που βρίσκονταν σε συλλογή εκτεθειμένη σε κοινή θέα σε δημόσιο οίκημα άνω των 120.000 ευρώ σε βάρος ΝΠΔΔ.

Ο ίδιος επέστρεψε δύο από τα τρία έργα που απέσπασε, υποστηρίζοντας ότι κατέστρεψε το τρίτο.

Παράσταση προς υποστήριξη της κατηγορίας έχει δηλώσει η Εθνική Πινακοθήκη, που στο σχετικό έγγραφο κάνει λόγο για περιουσιακή ζημιά και «εξαιρετικά μεγάλη ηθική βλάβη», ενώ αναφέρεται σε άρνηση απόδοσης σχετικά με το τρίτο έργο, αυτό του Μονκάλβο, μη αποδεχόμενη την εκδοχή της καταστροφής που υποστηρίζει ο δράστης.

«Ο δράστης το ένα από τα τρία έργα που αφαίρεσε αρνείται να μου το αποδώσει και, επομένως, έχω απαίτηση αποζημίωσης για το έργο αυτό, ενώ στέρησε από τις συλλογές του μουσείου για χρονικό διάστημα πλέον των εννέα ετών τα κλεμμένα από αυτόν τρία ζωγραφικά έργα, με συνέπεια να προκαλέσει μεγάλη δυσλειτουργία στον προγραμματισμό του μουσείου και στη διοργάνωση των εκθέσεων, στη μουσειολογική μελέτη της μόνιμης έκθεσης, να εκθέσει σε ανεπανόρθωτο κίνδυνο την ακεραιότητα των έργων και να προκαλέσει βαρύτατο πλήγμα στο κύρος και τη φήμη της Εθνικής Πινακοθήκης», αναφέρεται στη δήλωση παράστασης προς υποστήριξη της κατηγορίας.

Η απολογία του δράστη

Ο 50χρονος κατηγορούμενος, που προφυλακίστηκε και στη συνέχεια βρέθηκε εκτός φυλακής με βραχιολάκι ηλεκτρονικής επιτήρησης, ομολόγησε ότι με κινηματογραφικό τρόπο «αφαίρεσε» από την Εθνική Πινακοθήκη πίνακες του Πικάσο και του Μοντριάν το 2012.

Κατά την εξάωρη απολογία του δήλωσε μετανιωμένος για την πράξη του, υπογραμμίζοντας ότι η μεταμέλειά του είναι ειλικρινής, καθώς έδειξε στους αστυνομικούς το σημείο όπου βρίσκονταν οι πίνακες.

«Καθόμουν ώρες στο εσωτερικό παρατηρώντας όχι μόνο τα έργα τέχνης αλλά και τη διαμόρφωση του χώρου, τη συμπεριφορά των φυλάκων, πού υπήρχαν παράθυρα, κάμερες. Επίσης, το ίδιο έκανα και στον περιβάλλοντα χώρο. Επαιρνα καφέ και καθόμουν για ώρες γύρω από την Πινακοθήκη. Δεν θυμάμαι πόσες βραδιές καθόμουν κρυμμένος στα φυτά και παρατηρούσα τους φύλακες. Μπορεί να το είχα κάνει και πάνω από 50 φορές μόνο το τελευταίο εξάμηνο πριν από την κλοπή. Ηξερα ότι είχαν μειωθεί τον τελευταίο καιρό τα μέτρα ασφαλείας λόγω της οικονομικής κρίσης, ήξερα ότι υπήρχε και συναγερμός. Ετσι, αποφάσισα να κάνω την κλοπή. Δεν είχα αποφασίσει ποιο έργο θα έπαιρνα αλλά μόνο ότι ήθελα να πάρω κάποιο», είχε υποστηρίξει σε όλα τα στάδια της προδικασίας.

Τυχαία επιλογή

Η επιλογή της ημέρας ήταν τυχαία, όπως ισχυρίστηκε, αν και ήταν η τελευταία ημέρα της έκθεσης και τα έργα θα οδηγούνταν σε αποθήκη.

«Ανέβηκα στο τοιχίο και με τα χέρια μου προσπάθησα να ανοίξω τα φύλλα της μπαλκονόπορτας. Στη δεύτερη ή τρίτη προσπάθεια κατάλαβα ότι οι μπαλκονόπορτες ήταν ανασφάλιστες και θα άνοιγαν αν τραβούσα πιο δυνατά. Μόλις κουνήθηκε λίγο η μπαλκονόπορτα ακούστηκε ένα “μπιπ”, το οποίο κατάλαβα ότι θα καλούσε τον φύλακα.

Ηξερα ότι εκείνη την ώρα ήταν μόνο ένας φύλακας. Ετσι, ξαναένωσα τα δύο φύλλα που είχαν ανοίξει περίπου δύο εκατοστά και πήγα στο παράθυρο. Εβγαλα το σφυρί, έσπασα το τζάμι δημιουργώντας μια τρύπα γνωρίζοντας ότι έχω χρόνο να το κάνω, αφού ήξερα πόσο χρόνο χρειάζεται ο φύλακας για να έρθει. Μετά από λίγο άκουσα και τον φύλακα να βαδίζει στο εσωτερικό».

Σαν άλλος… Τόμας Κράουν (από την ομώνυμη ταινία), ο δράστης πήδηξε μάντρες και τοίχους καταφέρνοντας να ξεγελάσει τον φύλακα αλλά και την Αστυνομία που έφτασε αργότερα.

«Επέστρεψα 20 λεπτά αργότερα και άνοιξα την μπαλκονόπορτα κάνοντας τον συναγερμό να χτυπήσει. Ο φύλακας επέστρεψε ξανά. Θεώρησα ότι είχε αρχίσει να εκνευρίζεται και έβριζε μόνος του γιατί δεν μπορούσε να βρει τι συμβαίνει. Επανέλαβα την ίδια διαδικασία αρκετές φορές. Ανοιγόκλεινα την μπαλκονόπορτα χωρίς να μπαίνω μέσα. Εμεινα στο σημείο μέχρι τις 4 τα ξημερώματα. Εκείνη τη στιγμή άνοιξα την μπαλκονόπορτα και μπήκα μέσα αφήνοντάς την ανοιχτή».

Με ένα χτύπημα στις γυψοσανίδες κατάφερε να τις ρίξει και να αρπάξει τους πίνακες που έπεσαν από αυτές. «Ημουν σχεδόν σίγουρος ότι ο φύλακας δεν θα έρθει. […] Σηκώθηκα όρθιος και βρέθηκα μπροστά στον πίνακα του Πικάσο. Τον ξεκρέμασα με την κορνίζα που ήταν βαριά, τον άφησα στην άκρη της σκάλας και πήρα άλλον έναν πίνακα του Μοντριάν, ενώ ξεκρέμασα έναν ακόμη», είπε ο κατηγορούμενος.

Ομως, κάποια στιγμή αργότερα, έγινε αντιληπτός από τον φύλακα, που επιχείρησε να τον σταματήσει. «Δεν γύρισα να τον κοιτάξω καθόλου.

Σηκώθηκα και χωρίς να πω τίποτα κάνοντας τρία-τέσσερα βήματα χώθηκα στην τρύπα που είχα ανοίξει ανάμεσα στις γυψοσανίδες», περιέγραψε ο κατηγορούμενος, εξηγώντας ότι στη συνέχεια βρήκε καταφύγιο σε μια ξύλινη αποθήκη στο πάρκο, από την οποία πέρασε η Αστυνομία, αλλά δεν άνοιξε την πόρτα!

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

eleutheros typos, Σοφία Σπίγγου

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.