Πολεμικό Ναυτικό: Η κλάση των αντιτορπιλικών Gearing

Η κλάση των αντιτορπιλικών Gearing δεν θέλει ιδιαίτερες συστάσεις καθώς αποτέλεσε μια από τις πολυπληθέστερες στο αμερικανικό Ναυτικό όπως και στο ΠΝ, ενώ σκάφη προσφέρθηκαν σε 11 συνολικά χώρες

Πολεμικό Ναυτικό: Η κλάση των αντιτορπιλικών Gearing

Το ΠΝ απέκτησε συνολικά 8 σκάφη έξι της εκσυγχρονισμένης μετασκευής Gearing FRAM I και δύο της FRAM II και υπηρέτησαν από τις αρχές της δεκαετίας του ‘70 έως και τα μέσα της δεκαετίας του ‘80.

Η κλάση Gearing ξεκίνησε να ναυπηγείται στις ΗΠΑ το 1944  θέλοντας το αµερικανικό Ναυτικό ένα ισχυρότερο αντιτορπιλικό µε ισχυρή αντιαεροπορική προστασία µε σήµαντρα αυξηµένη αυτονοµία για το θέατρο επιχειρήσεων του Ειρηνισµού. Συνολικά ναυπηγήθηκαν 98 σκάφη, ενώ ακόµη 64 που προγραµµατίζονταν να ναυπηγηθούν τελικά ακυρώθηκαν.

Τα σκάφη προέρχονταν από την κλάση Allen M. Sumner, µε µόνη διαφορά ότι είχαν µεγαλύτερο µήκος κατά 4,3 µ. κάτι που τους επέτρεψε να αυξήσουν σηµαντικά την αυτονοµία τους. Η κλάση προοριζόταν για το θέατρο του Ειρηνικού, αλλά δεν µπόρεσε να δει παρά ελάχιστη δράση στον Β΄ΠΠ καθώς τα πρώτα σκάφη εντάχθηκαν σε υπηρεσία στα µέσα του 1945.

Η ναυπήγηση και των 98 σκαφών υπήρξε ταχύτατη. Το πρώτο σκάφος καθελκύστηκε τον Αύγουστο του 1944 και το τελευταίο τον Μάρτιο του 1946. Τα σκάφη υπήρξαν αντικείµενο εκσυγχρονισµού µε τις εκδόσεις (DDR) τα οποία έφεραν ραντάρ, (DE) συνοδείας και φυσικά µε τα δύο προγράµµατα FRAM I&II (Fleet Rehabilitation and Modernization), µεταξύ των ετών 1960-65 µε τις οποίες  έγιναν πιο γνωστά.

Τα σκάφη είχαν µέγιστο εκτόπισµα 3.460 τόνους, µήκος 119 µέτρα, η πρόωση εξασφαλιζόταν από τέσσερις ατµοστρόβιλους επιτυγχάνοντας µέγιστη ταχύτητα 36,8 κόµβων.

Το πλήρωµα ήταν ανερχόταν σε 350 άτοµα αλλά σε πλήρη σύνθεση. Ως σχεδίαση τα Gearing έφεραν πανοµοιότυπο οπλισµό µε τα Allen M. Sumner: Έξι πυροβόλα των 127 χλστ. σε τρεις διπλούς πύργους, οι βολές των οποίων υποστηρίζονταν από ένα σύστηµα ελέγχου πυρός Mark 37 συνδεδεµένο µε ραντάρ ελέγχου πυρός Mark 25.

Ακόµη υπήρχαν 12 πυροβόλα των 40 χλστ. σε δύο τετραπλές και δύο διπλές διατάξεις και 11 πυροβόλα των 20 χλστ και 10 τορπιλοσωλήνες για τορπίλες Mark 15  των 530 χλστ. Αν και οι τορπιλοσωλήνες τοποθετήθηκαν στα πρώτα σκάφη, γρήγορα αυτοί αντικαταστάθηκαν από ένα τετραπλό πυροβόλο των 40 χλστ. καθώς η απειλή των Ιαπώνων καµικάζι ήταν µεγαλύτερη από αυτή ου Ναυτικού.

Οι εκσυγχρονισµοί FRAM I & II

Στα τέλη της δεκαετίας του ΄50 και τις αρχές του ΄60, 79 από τα 98 αντιτορπιλικά υποβλήθηκαν σε ένα πρόγραµµα εκσυγχρονισµού το οποίο αποσκοπούσε ουσιαστικά στη µετατροπή τους από αντιτορπιλικά αντιαεροπορικής προστασίας σε ανθυποβρυχιακές πλατφόρµες. Το πρόγραµµα εφαρµόστηκε µεταξύ 1960 και 1965 και αυτό συνίστατο σε τροποποιήσεις στην υπερκατασκευή του σκάφους, στην εγκατάσταση νέων ηλεκτρονικών συστηµάτων, νέα ραντάρ, σόναρ και όπλα.

Ο πύργος Νο 2 του κύριου οπλισµού αφαιρέθηκε όπως και όλα τα α/α πυροβόλα Bofors και Oerlikon. Σε κάποια πλοία αντί του Νο2 πύργου αφαιρέθηκε ο τρίτος ο οποίος βρισκόταν πίσω από την υπερκατασκευή «κοιτώντας» προς την πρύµνη.

Οι βελτιώσεις περιελάµβαναν σόναρ SQS-23, ραντάρ έρευνας επιφανείας SPS-10, δύο τριπλούς τορπιλοσωλήνες για τορπίλες Mark 32, ένα οκταπλό εκτοξευτή ASROC και τέλος ένα ανθυποβρυχιακό drone QH-50C DASH ASW µε ικανότητα µεταφοράς δύο τορπιλών Mark 44 (ναι υπήρχαν από εκείνη την εποχή τα drones) το οποίο ελεγχόταν από το σκάφος. Βέβαια το τελευταίο υπέφερε από έλλειψη αξιοπιστίας ιδιαίτερα στον έλεγχό του και έτσι µέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ΄70 όλα είχαν καταργηθεί από τα Gearing.

Το πρόγραµµα FRAM II αφορούσε ουσιαστικά τον εκσυγχρονισµό των αντιτορπιλικών Allen M. Sumner, αλλά εφαρµόστηκε και σε 16 Gearing. Αυτό αφορούσε στην εγκατάσταση ενός νέου ραντάρ, στην τοποθέτηση τορπιλοσωλήνων για τορπίλες Mark 32, εγκατάσταση σόναρ µεταβλητού βάθους και την εγκατάσταση του ανθυποβρυχιακού drone DASH ASW. Το κύριο χαρακτηριστικό της µετατροπής FRAM II είναι δεν περιελάµβανε την εγκατάσταση εκτοξευτή ανθυποβρυχιακών βληµάτων ASROC.

Τα Gearing στο ΠΝ

Το ΠΝ όπως και πολλά άλλα συµµαχικά κράτη απέκτησε αντιτορπιλικά FRAM καθώς αυτά παροπλίζονταν από το αµερικανικό Ναυτικό. Συνολικά παραχωρήθηκαν οκτώ σκάφη, εκ των οποίων τα έξι ήταν FRAM I και τα δύο FRAM II. Οι παραδόσεις ξεκίνησαν το 1972 και το τελευταίο από αυτά το Κουντουριώτης D-213 αποσύρθηκε µόλις το 1997. Τα σκάφη αυτά ήταν:

Gearing Fram I

Κανάρης D-212 (1972-1993)

Πρώην USS STICKEL DD888. Μεταβιβάστηκε από το αµερικανικό Ναυτικό το 1972. Έτος ναυπηγήσεως 1945. Παρελήφθη τη 1η Ιουλίου 1972 στο Norfolk της Virginia, των ΗΠΑ από τον Ανπχο Κ. Ζωγράφο. Κατέπλευσε στην Ελλάδα στις 29 Μαρτίου 1973. Είχε πλήρες εκτόπισµα 3520  τόνων και µήκος 119 µέτρα. Μέγιστη ταχύτητα 33 κόµβοι. Οπλισµός: 4 πυροβόλα των 127 χλστ. σε δύο δίδυµους πύργους, οκταπλός εκτοξευτής ανθυποβρυχιακών βληµάτων  ‘’ASROC’’, 4 εκτοξευτές RGM-84 Harpoon (τοποθετήθηκαν αργότερα σε ορισµένα FRAM I) και τορπίλες ΜΚ 32/44/46. Για τη βελτίωση της Α/Α προστασίας του τοποθετήθηκε στην πλώρη του ένα πυροβόλο 40 χλστ./L70 και το καλοκαίρι του 1976, στο δάπεδο του ελικοπτέρου, ένα πυροβόλο OTO Melara 76/62. Ανήκε στη δύναµη της ∆ιοίκησης Αντιτορπιλικών. Παροπλίσθηκε στις 15 Σεπτεµβρίου 1993.

Κουντουριώτης D-213 (1973-1995)

Πρώην USS RUPERTUS DD851. Έτος ναυπηγήσεως 1945. Παρελήφθη στις 10 Ιουλίου 1973 στο San Diego των ΗΠΑ από τον Ανπ/χο Π. Ευσταθίου και κατέπλευσε στην Ελλάδα στις 23 Μαρτίου 1974. Ανήκε στη δύναµη της ∆ιοικήσεως Αντιτορπιλικών. Παροπλίσθηκε στις 31 Μαΐου 1995.

Σαχτούρης D-214 (1973-1992)

Παραχωρήθηκε από τις ΗΠΑ στο πλαίσιο της στρατιωτικής βοήθειας. Έτος ναυπηγήσεως 1945. Η παραλαβή του έγινε στο Long Beach των ΗΠΑ στις 4 ∆εκεµβρίου 1973 από τον Ανπ/χο Χ. Τραγέα. Ανήκε στη δύναµη της ∆ιοικήσεως Αντιτορπιλικών. Παροπλίσθηκε 31 Οκτωβρίου 1992.

Τοµπάζης D-215 (1976-1997)

Παραχωρήθηκε το 1976 στο πλαίσιο της στρατιωτικής βοήθειας των ΗΠΑ. Παρελήφθη στις 17 Μαρτίου 1977 στο Seattle, των ΗΠΑ. Ρυµουλκήθηκε, µαζί µε τα ‘’ΚΩΣ’’ και ‘’ΟΙΝΟΥΣΑΙ’’, µέχρι το Ναύσταθµο Κρήτης, όπου κατέπλευσε στις 6 Ιουνίου 1977. Ενεργοποιήθηκε από τον Ανπ/χο Γ. Σιδέρη και αποδόθηκε τον Αύγουστο του 1977. Ανήκε στη δύναµη της ∆ιοικήσεως Αντιτορπιλικών µέχρι τις 15 Σεπτεµβρίου του 1997 που παροπλίσθηκε.

Αποστόλης D-216 (1980-1992)

Πρώην USS CHARLES P. CECIL DD835. Παραχωρήθηκε από τις ΗΠΑ το 1980 στο πλαίσιο της στρατιωτικής βοήθειας. Εντάχθηκε στη δύναµη της ∆ιοίκησης Αντιτορπιλικών από 25 Οκτωβρίου 1980 µε πρώτο Κυβερνήτη τον Ανπ/χο Ν. Παπαδόγκωνα. Παροπλίσθηκε στις 30 Σεπτεµβρίου 1992.

Κριεζής D-217 (1981-1993)

Πρώην USS CORRY DD-817. Έτος ναυπηγήσεως 1945. Παραχωρήθηκε από τις ΗΠΑ το 1981, στο πλαίσιο της στρατιωτικής βοήθειας µε πρώτο κυβερνήτη τον Ανπ/χο Α. Χρυσικόπουλο. Εντάχθηκε στη δύναµη της ∆ιοίκησης Αντιτορπιλικών µέχρι τις 3 Φεβρουαρίου 1993, οπότε και παροπλίσθηκε.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

Gearing Fram IΙ

Θεµιστοκλής D-210 (1971-1992)

Πρώην USS FRANK KNOX DD742. Παραχωρήθηκε από το αµερικανικό Ναυτικό το 1971, στο πλαίσιο της στρατιωτικής βοήθειας. Ήταν ναυπηγήσεως 1945 και είχε µετασκευαστεί σε φυλακίδα Ρ/Ε (DDR). Η κύρια διαφορά των σκαφών FRAM I µε FRAM II, όπως αναφέρθηκε ήταν στην διατήρηση των τριών δίδυµων πύργων πυροβόλων, όπου και η κυριότερη εξωτερική διαφορά τους και στο σόναρ µεταβλητού βάθους (VDS). Έτσι ο οπλισµός τους περιελάµβανε 6 (3 δίδυµα) πυροβόλα 5 ιντσών/38, 2 τριπλούς τορπιλοσωλήνες Mk32 µε τορπίλες Mk44-46, πολυβόµβα, Sonar και VDS. Η παραλαβή του έγινε στο San Diego της California των ΗΠΑ στις 3 Φεβρουαρίου 1971 από τον Αντιπλοίαρχο Ο. Καπέτο και κατέπλευσε στην Ελλάδα στις 13 Ιουλίου 1971. Ανήκε στη ∆ιοίκηση Αντιτορπιλικών. Από τον Φεβρουάριο του 1978 έφερε και ένα ελικόπτερο Alouette III για να χρησιµοποιείται εναντίον Υ/Β και πλοίων επιφανείας. Παροπλίσθηκε στις 31 Αυγούστου 1992.

Μιαούλης, Νχος D-211

Πρώην USS INGRAHAM DD694. Το σκάφος παραχωρήθηκε το 1971 και παροπλίστηκε το 1992. Πανοµοιότυπο µε Θεµιστοκλής.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.