Επιστήμονες αποκαλύπτουν την «ζοφερή» κοινωνία του κορωνοϊού: «Μοναξιά και ψυχολογικά τραύματα»

Οι επιστήμονες προβλέπουν το πώς θα αλλάξει η κοινωνία μετά την εξάλειψη της πανδημίας της νόσου COVID- 19 και των μέτρων που λαμβάνονται και τα αποτελέσματα είναι ζοφερά: Όλο και περισσότεροι άνθρωποι θα μείνουν «μόνοι» τους για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, ενώ οι γυναίκες θα αναπτύσσουν την σεξουαλικότητά τους για να κατακτήσουν τα αρσενικά

Μια διεπιστημονική ομάδα εμπειρογνωμόνων εξέτασε 90 μελέτες για να κάνει τις προβλέψεις της αναφορικά με τις κοινωνικές επιπτώσεις που θα έχει ο μακροχρόνιος αγώνας της ανθρωπότητας με τον νέο κορωνοϊό. «Ακόμη και εκείνοι που δεν θα έχουν μολυνθεί από τον ιό, θα φέρουν κοινωνικά και ψυχολογικά τραύματα…» όπως προκύπτει από την έρευνα.

«Οι πολιτικές αυτές μας ζητούν να απομονώσουμε και να απομακρύνουμε τα αγαπημένα μας πρόσωπα…Για το λόγο αυτό ο νέος κορωνοϊός μπορεί να έχει επιπτώσεις στο νευρικό μας σύστημα επηρεάζοντας τη συμπεριφορά μας», υποστηρίζουν οι Αμερικανοί επιστήμονες.

Ενισχύεται η ανισότητα των δύο φύλων

«Η ανισότητα των δύο φύλων θα μπορούσε να ενισχυθεί λόγω του lockdown, όπως επίσης και η κοινωνία να γίνει πιο συντηρητική. Η συνεχιζόμενη πανδημία είναι ένα παγκόσμιο κοινωνικό πείραμα», όπως υποστηρίζουν οι Αμερικανοί ερευνητές.

Οι ψυχολογικές επιπτώσεις από την πανδημία θα έχουν ως αποτέλεσμα τη μείωση του ποσοστών των γεννήσεων, οι άνθρωποι θα μείνουν ανύπαντροι για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και οι γυναίκες θα ενισχύουν την σεξουαλικότητά τους , σύμφωνα με ειδικούς.

Όπως αναφέρει σε δημοσίευμά της η βρετανική εφημερίδα «Daily Mail», η έρευνα έδειξε ότι, οι προγραμματισμένες εγκυμοσύνες θα μειωθούν ως απάντηση στην παγκόσμια κρίση υγείας, καθώς οι άνθρωποι θα αναβάλλουν το γάμο και τα παιδιά, γεγονός που θα έχει ως αποτέλεσμα την συρρίκνωση του πληθυσμού ορισμένων εθνών.

Η μείωση του αριθμού των γεννήσεων θα έχει σημαντικές επιπτώσεις στην κοινωνία και την οικονομία επηρεάζοντας τον χώρο εργασίας αλλά και τις μονάδες στήριξης των ηλικιωμένων.

Επιπλέον, η άνιση κατανομή της οικιακής εργασίας που επιφέρει η «καραντίνα», θα μπορούσε να ενισχύσει την ανισότητα των δύο φύλων προάγοντας περισσότερο τον κοινωνικό συντηρητισμό.

Ένα παγκόσμιο κοινωνικό πείραμα

Με πολλούς τρόπους, όπως σημειώνουν οι ερευνητές, «η πανδημία έχει γίνει ένα παγκόσμιο κοινωνικό πείραμα» – τα αποτελέσματα του οποίου δεν είναι ακόμη ορατά.

Στη μελέτη τους, οι ερευνητές έλαβαν υπόψη τους παράγοντες όπως η συμπεριφορική επιστήμη, η οικονομία, η εξελικτική βιολογία και η Ιατρική .

«Οι ψυχολογικές και κοινωνικές συνέπειες του COVID-19 θα είναι αρκετά μακροχρόνιες», επισημαίνει η συντάκτης της μελέτης και ψυχολόγος Μάρτι Χέιζελτον του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Λος Άντζελες.

«Eν μέσω lockdown, για παράδειγμα, όσοι γνωρίστηκαν μέσω των social media και επικοινωνούσαν μέσω βιντεοδιάσκεψης για να ανταλλάξουν απόψεις και να δουν εάν ταιριάζουν, θα μπορούσαν να απογοητευτούν όταν τελικά συναντηθούν στον έξω κόσμο». «Έχει ένα ζευγάρι χημεία; Δεν μπορείς να το δεις μέσω Zoom», προσθέτει η Αμερικανίδα καθηγήτρια.

Η σύναψη νέων, ψηφιακών σχέσεων πιθανότατα θα οδηγήσει στην υπερβολική εξιδανίκευση των πιθανών εταίρων – μια παρανόηση που μπορεί να σημαίνει ότι η συμβίωση μπορεί να μην είναι τελικά εφικτή.

H μοναξιά θα χτυπήσει «κόκκινο»

Χάνοντας ευκαιρίες για κοινωνικές συναντήσεις , τα άτομα θα παραμείνουν χωρίς σύντροφο ζωής για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Σε αντίθεση με τις προηγούμενες κρίσεις, σημειώνει η ερευνητική ομάδα, η πανδημία δεν φέρνει κοντά τους ανθρώπους και – ως επί το πλείστον – δεν ενθαρρύνει την αύξηση της συμπόνιας ή της ενσυναίσθησης.

Επιπλέον, η πανδημία έχει επιβαρύνει περισσότερο τις γυναίκες, οι οποίες, ακόμη και πριν από αυτήν, είχαν επιφορτιστεί με περισσότερες αρμοδιότητες και οικογενειακές υποχρεώσεις έναντι των ανδρών.

Το lockdown, όπως και το κλείσιμο των σχολείων, για παράδειγμα, έχουν επιβαρύνει τις γυναίκες με πιο εκτεταμένες ευθύνες στον τομέα της παιδικής μέριμνας και της εκπαίδευσης.

Για την καθηγήτρια Χέιζελτον, οι επιπτώσεις αυτές είναι ήδη αισθητές. Για παράδειγμα, στο χώρο της ακαδημαϊκής κοινότητας, οι γυναίκες ερευνήτριες έχουν λιγότερες επιστημονικές δημοσιεύσεις σε αντίθεση με τους άνδρες.

Οι ρίζες αυτής της ανισότητας δεν συνδέονται μόνο με τους παραδοσιακούς ρόλους των φύλων, σπεύδουν να τονίσουν οι ερευνητές.

«Σε όλη την εξελικτική ιστορία, η αναπαραγωγική ικανότητα μιας γυναίκας εξαρτάται από την επιτυχία κάθε μεμονωμένου απογόνου σε μεγαλύτερο βαθμό από τον άνδρα», όπως αναφέρουν.

Οι γυναίκες εξελίχθηκαν με ισχυρότερα κίνητρα να παρακολουθήσουν τις λεπτομέρειες της παιδικής μέριμνας και μπορεί να αισθάνονται πιεσμένες να αποδεχθούν περισσότερη ευθύνη για τη φροντίδα των παιδιών και την οικογένεια, όταν άλλες, όπως οι δάσκαλοι και οι εργαζόμενοι στην παιδική μέριμνα δεν μπορούν.

Οι ανισότητες που επιδεινώθηκαν από την πανδημία θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μια «μεγάλης κλίμακας οπισθοδρόμηση προς τους «παραδοσιακούς κανόνες του φύλου» όπου οι γυναίκες καταλήγουν να εξαρτώνται από τους άνδρες τους ως οι πένητες της οικογένειας».

Oι γυναίκες καταλήγουν να εξαρτώνται από τους άντρες τους ως «οι κουβαλητές του σπιτιού».

«Μια συνέπεια της πανδημίας, επομένως, θα μπορούσε να είναι η μείωση της ανοχής σε μια σειρά θεμάτων», γράφουν οι ερευνητές.

Επιπλέον, η καθηγήτρια Χέιζελτον επισημαίνει ότι, η οικονομική ανισότητα μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα, πολλές γυναίκες να ενισχύσουν την σεξουαλικότητά τους για να ανταγωνίζονται μεταξύ τους ποια θα αποκτήσει τον καλύτερο άνδρα.

Η ομάδα χρησιμοποίησε επίσης μια εξελικτική μέθοδο για να εξετάσει τον τρόπο με τον οποίο ο ιός εξελίχθηκε για να μας επιτεθεί – παράλληλα με τις στρατηγικές που μπορούμε και πρέπει να χρησιμοποιήσουμε για να καταπολεμήσουμε τον.

Ο ιός αποκαλύπτει τις αδυναμίες μας

Οι ψυχολόγος Μπένζαμιν Σέιτς επίσης από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Λος Άντζελες θεωρεί ότι «Αυτός ο ιός μας αποκαλύπτει και τις αδυναμίες μας».

Σύμφωνα με τους ερευνητές, μεγάλο μέρος της ανεπαρκούς αντίδρασής μας στην παγκόσμια κρίση υγείας είναι το αποτέλεσμα της ανθρωπότητας που εξελίσσεται – τόσο από γενετικής όσο και από κοινωνικής πλευράς – σ’ ένα περιβάλλον που έχει ήδη αλλάξει. «Αυτό», προσθέτουν, «οδηγεί σε «εξελικτικές αναντιστοιχίες» με τις παρούσες συνθήκες

Σύμφωνα με την καθηγήτρια Χέιζελτον, ο ιός είναι «έξυπνος» επειδή έχει την ικανότητα να μας μολύνει μέσω της επαφής μας με άλλους – ειδικά τους αγαπημένους – που φαίνονται υγιείς.