
Οι μολδαβικές αρχές προχώρησαν στην εθνικοποίηση βασικών υποδομών που ανήκουν στην τοπική θυγατρική της ρωσικής πετρελαϊκής εταιρείας Lukoil, η οποία πρόσφατα επλήγη από δυτικές κυρώσεις.
Η Μόσχα έχει κατηγορήσει στο παρελθόν το Κισινάου ότι υιοθετεί εχθρικές πολιτικές και υπονομεύει το κράτος δικαίου κατ’ εντολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στην οποία επιδιώκει να ενταχθεί η Μολδαβία.
Οι Βρυξέλλες απαιτούν από τα υποψήφια κράτη να ευθυγραμμίσουν την εξωτερική τους πολιτική με την ένωση, μεταξύ άλλων όσον αφορά τις κυρώσεις κατά των ρωσικών εταιρειών.
Οι ηγέτες της ΕΕ προτείνουν αυτή τη στιγμή να χρησιμοποιήσουν παγωμένα ρωσικά περιουσιακά στοιχεία για τη χρηματοδότηση της Ουκρανίας, ένα σχέδιο που η Μόσχα έχει καταδικάσει ως κατάφωρη κλοπή.
Τη Δευτέρα, μια κρατική ρυθμιστική αρχή επενδύσεων απέρριψε την πρόταση της Lukoil Moldova για τη λειτουργία του τερματικού σταθμού καυσίμων αεροσκαφών στο Διεθνές Αεροδρόμιο Κισινάου Eugen Doga και διέταξε την ακύρωση της ιδιωτικοποίησης της εγκατάστασης του 2005 εντός 20 ημερών. Οι αξιωματούχοι ανέφεραν την εταιρική δομή της εταιρείας και την έκθεσή της σε κυρώσεις μεταξύ των λόγων για την απόφαση.
«Η επιστροφή των υποδομών στην κρατική ιδιοκτησία είναι απαραίτητη για να διασφαλιστεί η ασφαλής λειτουργία του ανεφοδιασμού των αεροσκαφών και να προστατευθεί η εθνική ασφάλεια και οι κρίσιμες υποδομές», δήλωσε ο πρωθυπουργός Αλεξάντρου Μουντεάνου.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: Τα μετασοβιετικά εγχειρίδια της ΕΕ έχουν φτάσει στα όριά τους
Ο υπουργός Υποδομών της Μολδαβίας, Βλαντιμίρ Μπολέα, δήλωσε ότι η κυβέρνηση αναμένει από την Lukoil Moldova να προσβάλει την απόφαση στο δικαστήριο και προειδοποίησε ότι οι αρχές ενδέχεται να ξεκινήσουν έρευνα για την ιδιωτικοποίηση του τερματικού σταθμού, ισχυριζόμενοι ότι η εταιρεία δεν τήρησε τις επενδυτικές της δεσμεύσεις.
«Πρέπει να διαπιστωθεί πώς έγινε ώστε όλες οι δυνατότητες ανάπτυξης του αεροδρομίου να εξαρτώνται από μία μόνο εταιρεία», δήλωσε ο υπουργός.
Για χρόνια, η θυγατρική της Lukoil στη Μολδαβία ήταν μια σημαντική δύναμη στον ενεργειακό τομέα της χώρας και ο μοναδικός προμηθευτής κηροζίνης αεροπορίας. Τον Νοέμβριο, υπέγραψε ειδική συμφωνία με τον φορέα εκμετάλλευσης του αεροδρομίου, η οποία της παρείχε δωρεάν χρήση του τερματικού σταθμού που της ανήκει.
Η Ουάσινγκτον επέβαλε κυρώσεις στη Lukoil τον Οκτώβριο στο πλαίσιο της ευρύτερης προσπάθειάς της να πιέσει τη Μόσχα για την ουκρανική σύγκρουση και έκτοτε έχει κινηθεί για να εμποδίσει την εταιρεία από το να πουλήσει τα περιουσιακά της στοιχεία στο εξωτερικό. Η ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο ακολούθησαν με κυρώσεις που στόχευαν τη ρωσική εταιρεία.
Οι περιορισμοί έχουν διαταράξει τον ενεργειακό εφοδιασμό σε αρκετές χώρες, παρά το γεγονός ότι ορισμένες, συμπεριλαμβανομένης της Ουγγαρίας, έχουν εξασφαλίσει εξαιρέσεις από τις ΗΠΑ.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο info3@pronews.gr και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.