ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Χριστοπωλητή, όταν σε πλήρωνε το pronews.gr, ήταν καλά;

Λίνα Μενδώνη βάζει εμπόδια στον Χ.Δούκα για τη λεωφόρο Βασ. Όλγας

Προειδοποίηση προς τον νέο δήμαρχο Αθηναίων και τη δέσμευσή του να σταματήσει η πεζοδρόμηση στη Βασ. Όλγας

Λίνα Μενδώνη βάζει εμπόδια στον Χ.Δούκα για τη λεωφόρο Βασ. Όλγας

Ενώ χθες ο Χάρης Δούκας κάλεσε τον Κ. Μπακογιάννη  «να σεβαστεί τη βούληση του λαού της Αθήνας και να μην προχωρήσει σε ενέργειες που δημιουργούν τετελεσμένα σε μία βασική προγραμματική εξαγγελία που πήρε ψήφο εμπιστοσύνης από τους πολίτες», σήμερα σε ραδιοφωνική συνέντευξή στον ΣΚΑΪ και στον Άρη Πορτοσάλτε, η ΥΠΠΟ έδωσε όλως τυχαίως είδηση η οποία την ίδια στιγμή αποτελεί και προειδοποίηση προς τον νεοεκλεγέντα Δήμαρχο Αθηναίων.

«Δεν μπορεί να σταματήσει. Αυτό για να το σταματήσει πρέπει να δώσει έγκριση το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο», σχολίασε η υπουργός Πολιτισμού αναφορικά με το κλείσιμο της λεωφόρου Βασ. Όλγας και την εκφρασμένη πρόθεση του Χ. Δούκα. Η ίδια επικαλέστηκε δε «καινούργια αρχαιολογικά ευρήματα», τα οποία προέκυψαν από την ανασκαφή στην περιοχή.

Σε αυτό το σημείο αξίζει να σημειωθεί ότι «συμπτωματικά» η ανακοίνωση των αρχαιολογικών ευρημάτων στον εν λόγω δρόμο από το ΥΠΠΟ έγινε λίγο μετά τη συνέντευξη της Λ. Μενδώνη.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΥΠΠΟ πρόκειται για συγκρότημα του 2ου π.Χ. αιώνα με περίστυλη αυλή και πολλά δωμάτια, των οποίων τα δάπεδα καλύπτονται με ψηφιδωτή διακόσμηση.

Αναλυτικά το σημείο της συνέντευξης για τη Βασ. Όλγας:

– Σήμερα, στο κέντρο της πρώτης σελίδας στην εφημερίδα «Καθημερινή» υπάρχει μια φωτογραφία που απεικονίζει ένα κομμάτι της οδού Βασιλίσσης Όλγας, του πεζοδρομίου μάλλον από τη Βασιλίσσης Όλγας που λέει εργοτάξιο κλειστό, προφανώς για να γίνουν τα έργα εκεί και διαβάζουμε στη λεζάντα: «Για το οδόστρωμα της Βασιλίσσης Όλγας, ξέσπασε η πρώτη σύγκρουση μεταξύ του νεοεκλεγέντος δημάρχου Χάρη Δούκα και του απερχόμενου Κώστα Μπακογιάννη. Σε χθεσινή συνάντησή, παρουσία και του αρχιτέκτονα που έχει κάνει τη μελέτη του έργου, ο κ. Δούκας ζήτησε να σταματήσουν τα έργα μέχρι να αναλάβει καθήκοντα στην αρχή του έτους. Ωστόσο, ο κ. Μπακογιάννης φέρεται να υπεραμύνθηκε των επιλογών του, υποστηρίζοντας ότι η εργολαβία δεν μπορεί να σταματήσει στη μέση». Κυρία Υπουργέ, έχει λόγο το Υπουργείο Πολιτισμού γι’ αυτό το έργο, για τη διαχείριση της οδού Βασιλίσσης Όλγας;

Λίνα Μενδώνη: Το Υπουργείο Πολιτισμού, όπως και το Υπουργείο Περιβάλλοντος, έχουν άμεσο λόγο έχουν τον πρώτο λόγο, θα έλεγα και ιδιαίτερα το Υπουργείο Πολιτισμού, διότι βρισκόμαστε μέσα σε έναν μείζονα αρχαιολογικό χώρο. Καταρχάς να πω ότι η πεζοδρόμηση της Βασιλίσσης Όλγας δεν είναι κάτι που ξεκίνησε επί δημαρχίας Μπακογιάννη. Αυτό ήταν ένα παλιό σχέδιο το οποίο είχε εγκριθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, ήδη από το 2000, διότι συμπεριλαμβανόταν στα βασικά έργα της ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων. Για διάφορους λόγους, αν έχουμε λίγο χρόνο, μπορώ να τους πω, δεν έγινε το κομμάτι αυτό της Βασιλίσσης Όλγας, δεν πεζοδρομήθηκε, όπως συνέβη με τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου, με την Αποστόλου Παύλου, με την Ερμού από ένα σημείο και μετά κ.λπ. Αυτό ήταν ένα έργο που το προετοίμαζαν όλες οι κυβερνήσεις διαδοχικά για τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

– Ώστε να ενωθεί το Παναθηναϊκό Στάδιο με την Αποστόλου Παύλου.

Λίνα Μενδώνη:: Με τον Κεραμεικό.

– Να κάνουμε έναν μεγάλο αρχαιολογικό πεζόδρομο.

Λίνα Μενδώνη: Έναν πεζόδρομο, έναν αρχαιολογικό περίπατο ακριβώς. Αυτό το τμήμα της Βασιλίσσης Όλγας δηλαδή δεν έγινε και ο κύριος λόγος που δεν έγινε είναι ότι ο αρχαιολογικός ορίζοντας είναι πάρα πολύ ψηλά, δηλαδή αφαιρώντας τον ασφαλτοτάπητα πέφτεις κατευθείαν σε μνημεία. Αυτό θα σήμαινε εκτεταμένες ανασκαφές προκειμένου να υλοποιηθεί το έργο του πεζοδρόμου και δεν υπήρχε τότε το χρονικό περιθώριο να γίνει μέχρι τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

– Άρα εκεί να φανταστούμε ότι, και σε συνδυασμό με το ναό του Ολυμπίου Διός, ήταν ένας εκτεταμένος χώρος, εκεί ήταν η αρχαία Αθήνα, δηλαδή πατάμε πάνω στην Αρχαία Αθήνα.

Λίνα Μενδώνη: Εκεί είναι ένα πολύ μεγάλο μέρος της ρωμαϊκής φάσης των Αθηνών, εξ ου και η Πύλη. Μέσα στο χώρο του Ζαππείου, υπάρχουν τα κατάλοιπα από ρωμαϊκές βίλες, βίλες urbanae δηλαδή, που υπήρχαν μέσα στο Ζάππειο. Στον Εθνικό Κήπο έχουμε επίσης κατάλοιπα ρωμαϊκών σπιτιών πολυτελείας, όπως και κατάλοιπα μεγάλων λουτρικών εγκαταστάσεων.

– Η ελίτ της εποχής κατοικούσε εκεί, συνεπώς.

Λίνα Μενδώνη: Η ίδια εικόνα είναι και κάτω από τη Βασιλίσσης Όλγας. Θα πω δύο πράγματα. Όταν επρόκειτο να γίνει το τραμ, το Υπουργείο Πολιτισμού είχε τότε αντιδράσει, ήμουν Γενική Γραμματέας και το είχα χειριστεί το θέμα, γιατί το τραμ ήταν σχεδιασμένο να περάσει μπροστά από την Πύλη του Αδριανού.

– Και οι κραδασμοί είχε ειπωθεί τότε μπορεί να του δημιουργούσαν φθορά, ίσως.

Λίνα Μενδώνη: Θα δημιουργούσαν φθορά στην Πύλη. Τότε οι μελετητές ορθά πρότειναν να γίνει ένας αντικραδασμικός τάπητας μπροστά από την Πύλη, επί της λεωφόρου Αμαλίας, να απορροφήσει τους κραδασμούς. Έγιναν κάποιες τομές τότε, αφαιρώντας όμως την άσφαλτο υπήρχαν τα αρχαία, οπότε δεν υπήρχε και το περιθώριο του ενός μέτρου περίπου για να εγκατασταθεί αυτός ο τάπητας για τους κραδασμούς, ο αντικραδασμικός τάπητας, και το τραμ άλλαξε πορεία. Με αφορμή λοιπόν αυτό, τότε, είχε μελετηθεί πλήρως.

– Άρα η επιχωμάτωση δεν είναι μεγάλη.

Λίνα Μενδώνη: Είναι ακριβώς κάτω από τον ασφαλτοτάπητα

– Άμεσα στο φως η ρωμαϊκή Αθήνα…

Λίνα Μενδώνη: Στο σημείο που έχει σήμερα τη φωτογραφία η «Καθημερινή», που λέει το εργοτάξιο και λοιπά, έχει αφαιρεθεί ο ασφαλτοτάπητας και έχουμε βρεθεί μπροστά σε μια εντυπωσιακών διαστάσεων ρωμαϊκή βίλα. Αυτά δεν μπορούμε να τα παραβλέψουμε και μιλώ μόνο για την αρχαιολογική πλευρά του ζητήματος, διότι εδώ έχουμε και πρακτικά θέματα. Οι μελέτες έχουν γίνει, έχουν εγκριθεί και από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και από το Υπουργείο Πολιτισμού και από τον Δήμο Αθηναίων, από όλα τα όργανα που έπρεπε να εγκριθούν. Η μελέτη του κυρίου Προβελέγγιου ήταν μια πάρα πολύ καλή μελέτη και γι’ αυτό προχώρησε. Το έργο είχε δημοπρατηθεί, έχει εγκατασταθεί ο ανάδοχος. Δεν μπορεί σε αυτά τα πράγματα, δηλαδή, τι θα κάνουμε μετά; Εγώ αφαιρώ το αρχαιολογικό μέρος, θα πληρώνουμε ρήτρες στον ανάδοχο, γιατί εμείς κάποια στιγμή σκεφτήκαμε ότι κακώς ξεκινήσαμε να κάνουμε ένα έργο;

– Μία ερώτηση τώρα, εμβολίμως για να τη συμπεριλάβετε στην απάντηση που θα δώσετε, και δεν ξέρω και ποιες άλλες παραμέτρους θέλετε να σημειώσετε, κυρία Υπουργέ, είναι η εξής. Επειδή έχω πάρει σειρά επιστολών, από κατοίκους του Παγκρατίου και κατοίκους της Πλάκας, οι οποίοι δεν έχουν πρόσβαση με τα αυτοκίνητά τους στα σπίτια τους και το ότι τους αφαιρείται αυτός ο δρόμος, η Βασιλίσσης Όλγας, τους δημιουργεί πρόβλημα πρόσβασης στις γειτονιές τους. Λένε στις επιστολές που έχω πάρει ακριβώς αυτό που είπατε, ότι δεν έγινε η Βασιλίσσης Όλγας, δεν ενοποιήθηκε το Παναθηναϊκό Στάδιο με τον Κεραμεικό, με τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου, ακριβώς γιατί σκόνταφταν οι διοικήσεις από το 2000 έως σήμερα, αυτή την εικοσαετία, στο πρόβλημα της κυκλοφοριακής διαχείρισης. Υπάρχει μελέτη για την κυκλοφοριακή διαχείριση σε αυτό το έργο;

Λίνα Μενδώνη: Δεν ξέρω αν υπάρχει μελέτη, δεν το ξέρω γιατί δεν είναι δική μου αρμοδιότητα εάν υπάρχει κάποια μελέτη που να αφορά για το Παγκράτι. Το βέβαιο είναι ότι δημιουργείται πράγματι ένα πρώτο πρόβλημα με τους κατοίκους της Πλάκας, διότι δεν μπορούν να περάσουν κατευθείαν απέναντι

– Και πρέπει να φτάσουν στον κύκλο της πλατείας Συντάγματος. Και ενώ τους υποσχέθηκε ο κύριος Μπακογιάννης, γιατί το έχω συζητήσει πάρα πολλές φορές μαζί του, να τους κάνει μια αριστερή στροφή στο ύψος της πύλης Αδριανού επί της Αμαλίας, αυτό το έργο δεν έγινε. Οπότε φούντωσαν παραπάνω.

Λίνα Μενδώνη: Κατάλαβα. Εγώ δε λέω ότι μπορεί οι κάτοικοι της Πλάκας και οι κάτοικοι του Παγκρατίου να μην έχουν κάποιο πρόβλημα στην καθημερινότητά τους. Δεν μπορούμε να λύσουμε το πρόβλημα αυτό καταργώντας κάτι καλό για την πόλη. Εντέλει, τι Αθήνα θέλουμε; Εγώ δέχομαι ότι έχουν δίκιο, να βρούμε λοιπόν, η πολιτεία σε συνεργασία με τον Δήμο, να κάνει την κατάλληλη μελέτη και το κατάλληλο έργο, ώστε οι άνθρωποι να διευκολύνονται. Είναι αυτό που λέτε, που τους είχε υποσχεθεί ο κύριος Μπακογιάννης; Αν πρέπει να γίνει αυτό να γίνει, ή κάποιοι συγκοινωνιολόγοι να πουν τι πρέπει να γίνει. Δεν θεωρώ όμως ότι μια πόλη σαν την Αθήνα, που στην πραγματικότητα είναι ένας αναπεπταμένος αρχαιολογικός χώρος με εξαιρετικά σημαντικά μνημεία, να μένει στην αφάνεια εξαιτίας αυτών των θεμάτων. Αυτοί οι οποίοι είχαν μελετήσει την ενοποίηση –η ενοποίηση μελετάται από τη δεκαετία του ‘90, από διαπρεπείς αρχιτέκτονες– πολύ σωστά είχαν βγάλει όλη τη γραμμή από το Καλλιμάρμαρο μέχρι τον Κεραμεικό. Έχουμε τη δυσκολία στη Βασιλίσσης Αμαλίας, πράγματι πάλι λόγω αρχαιοτήτων, ότι εκεί δεν μπορούσαμε να κάνουμε την υπόγεια διάβαση γιατί δεν μπορούσε τεχνικά να γίνει αυτό το έργο, εκεί θα ήταν ένα μείζον ζήτημα. Αλλά νομίζω ότι για το θέμα της Βασιλίσσης Όλγας πρέπει να μείνουμε σε αυτό το οποίο έχει σχεδιαστεί, γιατί είναι για το καλό της πόλης, για το καλό των Αθηναίων – και εάν πρέπει να λύσουμε ένα κυκλοφοριακό πρόβλημα, να το λύσουμε.

– Αλλά αυτό που λέει τώρα ο νέος Δήμαρχος Αθηναίων, ότι εγώ θα το σταματήσω;

Λίνα Μενδώνη: Δεν μπορεί να το σταματήσει. Αυτό για να το σταματήσει πρέπει να δώσει έγκριση, θα πω το πιο απλό, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Μα αφού τώρα έχουμε και καινούργια ευρήματα που απλώνονται σε πολύ μεγάλο μήκος, γιατί δεν έχει γίνει ακόμα όλη η ανασκαφή, σε πολύ μεγάλο πλάτος επί της Βασιλίσσης Όλγας, και επίσης είναι το οικοδόμημα, πηγαίνει και σε βάθος. Τι θα κάνουμε;

– Πάντως υπάρχει μια λωρίδα για τα ασθενοφόρα, μια λωρίδα έχει πάρει και η γραμμή του τραμ, μια λωρίδα για την κίνηση οχημάτων, περιπολικά, ασθενοφόρα και όποια είναι αυτά τα αναγκαία .

Λίνα Μενδώνη: Επί της ουσίας είναι ήπιας κυκλοφορίας. Ακριβώς για να μπορούν να εξυπηρετούνται αυτά τα οχήματα. Αλλά αντιλαμβάνεστε ότι αυτό έχει μόνο να προσδώσει στην Αθήνα. Θαυμάζουμε τη Ρώμη γιατί είναι όλα τα αρχαία ανοιχτά. Εδώ είναι μια περίπτωση σε μικρογραφία σε σχέση με τη Ρώμη που μπορούμε να αποκομίσουμε μια τέτοια αίσθηση, μια τέτοια εικόνα.

– Υπάρχει σχέδιο να ανοίξει; Δηλαδή να γίνουν χαρακιές μέσα στο υπέδαφος και να δούμε τα ευρήματα;

Λίνα Μενδώνη: Ναι τα ανοίγματα θα γίνουν.

– Αυτό το έργο γίνεται; Η εργολαβία τώρα είναι για να αναδείξει; Δεν είναι μόνο η κατασκευή ενός πεζόδρομου;

Λίνα Μενδώνη: Η εργολαβία είναι η κατασκευή ενός πεζόδρομου κάθετου, ενός ήπιας κυκλοφορίας δρόμου, αλλά από τη στιγμή που έχουμε ευρήματα πλέον θα αναδειχθούν και αυτά εκ των πραγμάτων.

– Δεν θα σκεπαστεί κάτι;

Λίνα Μενδώνη: Δεν μπορεί να σκεπαστεί διότι είναι σε πολύ καλή κατάσταση και είναι σωζόμενα οικοδομήματα ρωμαϊκά.

– Άρα ο κ. δήμαρχος πρέπει να αναθεωρήσει, ζητώ συγγνώμη τώρα δεν θα του πούμε εμείς τι θα κάνει, αλλά αυτό θέλει ξανά μια συζήτηση. Να μείνω εκεί.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

Λίνα Μενδώνη: Αυτό θα έλεγα και εγώ. Δηλαδή πριν να γίνονται τέτοιες εξαγγελίες, καλό είναι να λαμβάνεται υπόψη και η ιστορία, αλλά και τα πραγματικά Σοφίας δεδομένα.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.