Η πρακτική του τρόμου: Το μυστήριο με τον άνδρα που έπεσε από τον ουρανό

Η πρακτική του τρόμου: Το μυστήριο με τον άνδρα που έπεσε από τον ουρανό

Σύμφωνα με όσα γνωστοποίησε ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης, το 2020, περισσότεροι από 3.000 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στην αναζήτηση μιας καλύτερης ζωής.

Οι περισσότεροι προσπάθησαν να φτάσουν σε ευρωπαϊκές χώρες, κυρίως μέσω της Μεσογείου. Κάποιοι πιο θαρραλέοι ή απελπισμένοι επέλεξαν έναν πιο επικίνδυνο τρόπο, κάνοντας το ταξίδι μέσα στον μηχανισμό προσγείωσης ενός αεροσκάφους. Μόνο ένας στους τέσσερις κατάφερε να επιβιώσει.

Η βρετανική εφημερίδα «The Guardian» είχε αναφερθεί σε έναν Κενυάτη ο οποίος έπεσε από ένα αεροπλάνο, ενώ πετούσε πάνω από το Λονδίνο, αναλύοντας τις συνέπειες των δραματικών αυτών προσπαθειών καθώς και τη ζωή όσων κατάφεραν να επιβιώσουν.

Συνάντηση δύο κόσμων

Την Κυριακή 30 Ιουνίου 2019, ο Γουίλ, ένας κάτοικος της περιοχής Κλάπχαμ του Νοτιοδυτικού Λονδίνου, έπινε την μπίρα του ξαπλωμένος σε ένα φουσκωτό στρώμα έξω από το σπίτι του όταν είδε να πέφτει κάτι από τον ουρανό. Όταν το «αντικείμενο» πλησίασε στο έδαφος, ο Γουίλ κατάλαβε ότι ήταν ένα ανθρώπινο σώμα!

Ακριβώς πριν απ’ αυτό το γεγονός, έδειξε σε έναν γείτονά του μια εφαρμογή που έχει τη δυνατότητα να εντοπίζει τη διαδρομή και το μοντέλο ενός αεροσκάφους, και το τέσταρε σε ένα από τα αεροσκάφη που πετούσαν από πάνω του με κατεύθυνση προς το αεροδρόμιο Χίθροου. Στη συνέχεια ο Γουίλ, ως ανυποψίαστος μάρτυρας της τραγωδίας, κράτησε το στιγμιότυπο της οθόνης του τηλεφώνου με τις λεπτομέρειες της συγκεκριμένης πτήσης. Ήταν ένα Boeing 787-8 Dreamliner της Kenya Airways, το οποίο αναχώρησε για Λονδίνο οκτώ ώρες πριν από την πρωτεύουσα της Κένυας, Ναϊρόμπι, όπου είχε φτάσει από το Γιοχάνεσμπουργκ της Νότιας Αφρικής.

Το σώμα έπεσε στην αυλή μιας πολυτελούς έπαυλης, σε απόσταση 300 μέτρων από το σπίτι του Γουίλ. Ο επιβάτης έπεσε από ύψος 3.500 ποδιών (παραπάνω από ένα χιλιόμετρο) και ήταν μισοπαγωμένος.

Η αστυνομία επικοινώνησε με εκπροσώπους του Χίθροου. Οι υπάλληλοι του αεροδρομίου βρήκαν ένα βρώμικο χακί σακίδιο με τα αρχικά MCA στον θάλαμο του συστήματος προσγείωσης του αεροσκάφους της Kenya Airways. Το σακίδιο περιείχε λίγο ψωμί, μια Fanta, ένα μπουκάλι νερό και ένα ζευγάρι αθλητικών παπουτσιών. Υπήρχαν επίσης και λίγα σελίνια (σ.σ. νόμισμα Κένυας). Το αναψυκτικό ήταν αγορασμένο από ένα κατάστημα στην Κένυα.

Οι ιατροδικαστές πήραν δείγματα DNA του αποθανόντος και αντίγραφα δακτυλικών αποτυπωμάτων, τα οποία έστειλαν στην Κένυα. Δεν βρέθηκαν όμως κάποιες αντιστοιχίες στις βάσεις δεδομένων εκεί.

Εν τω μεταξύ, οι δημοσιογράφοι αναζητούσαν τις λεπτομέρειες του περιστατικού. Αποδείχθηκε ότι η σορός είχε πέσει ένα μέτρο μακριά από έναν άντρα που έκανε ηλιοθεραπεία στον κήπο του! Οι τοίχοι του κήπου του γέμισαν αίματα. Τα ΜΜΕ ανακάλυψαν ακόμη ότι το κόστος του σπιτιού, που ενοικίαζε ο άνδρας -ο οποίος ως εκ θαύματος δεν τραυματίστηκε- ήταν 2,3 εκατομμύρια λίρες (περίπου 2,6 εκατομμύρια ευρώ).

Όπως επισημαίνουν στο «The Guardian», ο λόγος για το αυξανόμενο ενδιαφέρον για το περιστατικό ήταν κατανοητός: Μέχρι τότε υπήρχαν αρκετές αναφορές στις ειδήσεις σχετικά με τους μετανάστες που διακινδυνεύουν τη ζωή τους για να φτάσουν στην Ευρώπη μέσω της θάλασσας, ενώ η ιστορία ενός λαθρεπιβάτη σε ένα αεροπλάνο ήταν κάτι νέο. Ένας άντρας που πέταξε από μια χώρα όπου το ένα τρίτο του πληθυσμού ζει με λιγότερα από δύο δολάρια την ημέρα, έπεσε σε μια από τις πλουσιότερες περιοχές του Λονδίνου.

«Συνάντηση των κόσμων με ταχύτητα περίπου 200 μιλίων την ώρα» με αυτόν τον τρόπο περιέγραψε το περιστατικό ο αστυνομικός Πολ Γκρέιβς, ο οποίος διερευνούσε την υπόθεση.

Λαθρεπιβάτης χωρίς ταυτότητα

Δεν είναι δύσκολο να μπει κανείς στον θάλαμο του συστήματος προσγείωσης ενός αεροσκάφους. Πολύ πιο δύσκολο είναι να φτάσει μέχρι το σκάφος πριν την απογείωση. Σύμφωνα με τον αστυνόμο Γκρέιβς, στο αεροδρόμιο Γιόμο Κενιάτα του Ναϊρόμπι της Κένυας δεν βρέθηκαν στοιχεία παραβίασης της ασφάλειας. Οι υπάλληλοι του αεροδρομίου μπορούν να περάσουν στον χώρο στάθμευσης των αεροπλάνων μόνο με τις κάρτες εισόδου. Δεν βρέθηκαν ούτε αποδεικτικά στοιχεία ότι κάποιος από αυτούς βοήθησε τον λαθρεπιβάτη. Ο άντρας προφανώς είχε εισέλθει στην ασφαλή περιοχή μέσω της εξωτερικής περιμέτρου, οι υπάλληλοι του αεροδρομίου όμως διαβεβαίωσαν τον Γκρέιβς ότι φυλασσόταν προσεκτικά.

Ο Γκρέιβς αφότου μελέτησε όλα τα στοιχεία, αποφάσισε να εμπλέξει στην έρευνα τα ΜΜΕ. Έπεισε την αστυνομία της Κένυας να αναφέρει την υπόθεση σε μια εφημερίδα της αστυνομίας μαζί με το σκίτσο που έγινε μετά την ιατροδικαστική εξέταση και μια φωτογραφία των αντικειμένων του λαθρεπιβάτη.

Το τηλεοπτικό κανάλι Sky News σύντομα δημοσίευσε μια έρευνα, σύμφωνα με την οποία το θύμα φέρεται να ήταν ένας 29χρονος καθαριστής αεροδρομίου ονόματι Πολ Μανιάσι. Η αξιοπιστία των πληροφοριών ήταν αμφισβητούμενη. Η μητέρα του συγκεκριμένου ανθρώπου δήλωσε ότι τον αναγνώρισε από το εσώρουχό του, αν και είχε χάσει την επαφή με τον γιο της εδώ και αρκετά χρόνια. Στη συνέχεια ένας δημοσιογράφος βρήκε την οικογένεια του Πολ Μανιάσι και έμαθε ότι έπεισαν τον πατέρα του να αναγνωρίσει τον νεκρό λαθρεπιβάτη ως τον γιο του με αμοιβή 200 δολαρίων. Το Sky News ζήτησε συγγνώμη. Η έρευνα των Αρχών της Κένυας επίσης δεν οδήγησε σε κάποια αποτελέσματα, επειδή δεν εντοπίστηκαν παραβιάσεις ασφαλείας στο αεροδρόμιο.

Τον Φεβρουάριο του 2021 ένα τουρκικό φορτηγό αεροσκάφος Airbus A330, που απογειώθηκε από το αεροδρόμιο Γιόμο Κενιάτα, προσγειώθηκε στο Μάαστριχτ της Ολλανδίας, με έναν 16χρονο Κενυάτη να βρίσκεται στο σύστημα προσγείωσης. Ο έφηβος επέζησε, αν και νοσηλεύτηκε για μια ημέρα. Στο αεροδρόμιο του Ναϊρόμπι δεν εξήγησαν πώς κατάφερε να παραβιάσει τα πρωτόκολλα ασφαλείας.

Οι (αμέτρητοι) τρόποι θανάτου στους θαλάμους συστημάτων προσγείωσης

Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας των ΗΠΑ, από το 1947 έως τον Φεβρουάριο του 2020, 128 άτομα από την Κούβα, τη Νότια Αφρική, την Κένυα, τη Νιγηρία, τη Σενεγάλη, τη Δομινικανή Δημοκρατία και την Κίνα είχαν κρυφτεί σε θαλάμους των συστημάτων προσγείωσης. Το 75% απ’ αυτούς έχασαν τη ζωή τους.

Μια τέτοια πτήση είναι επικίνδυνη σε όλα τα στάδια. Ο λαθρεπιβάτης μπορεί να πέσει κατά την απογείωση. Έτσι πέθανε τον Φεβρουάριο του 1970, ο 14χρονος Αυστραλός Κιθ Σάπσφορντ ο οποίος μπήκε στον θάλαμο προσγείωσης ενός αεροσκάφους Douglas DC-8 που εκτελούσε δρομολόγιο από το Σίδνεϋ προς το Τόκιο. Ο έφηβος που αναζητούσε περιπέτειες προσπάθησε να φύγει από την Αυστραλία αφότου οι γονείς του αποφάσισαν να τον στείλουν σε ένα καθολικό οικοτροφείο.

https://twitter.com/Vexyvox/status/551265936599445504

Ο ερασιτέχνης φωτογράφος Τζον Γκίλπιν συμπτωματικά τράβηξε τη φωτογραφία τη στιγμή που ο Κιθ Σάπσφορντ έπεφτε. Έβγαζε φωτογραφίες στο αεροδρόμιο του Σίδνεϋ και μια από αυτές, μετά από προσεκτική εξέταση, αποδείχθηκε να είναι η μοναδική φωτογραφία του Τζον Γκίλπιν.

Κάποιος λαθρεπιβάτης που επέζησε κατά την απογείωση μπορεί να τραυματιστεί όταν το σύστημα ανασύρεται. Μια τέτοια τραγική κατάληξη είχε ένας 23χρονος Κουβανός τον Ιούλιο του 2011 μέσα σε ένα αεροσκάφος Airbus A340 που πετούσε από την Αβάνα προς τη Μαδρίτη.

Εάν κάποιος καταφέρει και επιβιώσει ύστερα από αυτό το στάδιο, ο κίνδυνος θανάτου παραμένει ακόμη εξαιρετικά υψηλός. Τα περισσότερα επιβατικά αεροσκάφη ανεβαίνουν σε ύψος 35.000 ποδιών (περίπου 10 χιλιόμετρα) μέσα σε περίπου 25 λεπτά μετά την απογείωση. Η θερμοκρασία έξω φτάνει γύρω στους -54 βαθμούς. Το υδραυλικό σύστημα που χρησιμοποιείται για επέκταση και ανάσυρση του συστήματος προσγείωσης ανεβάζει τη θερμοκρασία κατά 20 βαθμούς, ο άνθρωπος όμως μπορεί να πάθει θανατηφόρα υποθερμία στους -34 βαθμούς.

Ο αέρας σε αυτό το υψόμετρο περιέχει μόνο 4% οξυγόνο. Είναι πέντε φορές λιγότερος σε οξυγόνο από το επίπεδο της θάλασσας. Αυτό οδηγεί σε υποξία, που σημαίνει ότι το αίμα δεν έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει αρκετό οξυγόνο σε όλο τον οργανισμό και αυτό μπορεί να οδηγήσει σε καρδιακή προσβολή και νέκρωση του εγκεφάλου. Επίσης λόγω της απότομης πτώσης της πίεσης κατά τη διάρκεια της ανόδου, μπορεί να παρουσιαστεί η «Νόσος των Δυτών», στην οποία εμφανίζονται φυσαλίδες αερίου στα αιμοφόρα αγγεία.

Εάν ο λαθρεπιβάτης -ως εκ θαύματος- παραμείνει ακόμη ζωντανός, σίγουρα θα χάσει τις αισθήσεις του όταν το αεροπλάνο ξεκινήσει την προσγείωση και πιθανότατα θα καταλήξει στο κενό όταν ενεργοποιηθεί το σύστημα προσγείωσης. Αυτός είναι ο λόγος που τα πτώματα λαθρεπιβατών βρίσκονται κάποιες φορές στις νότιες περιοχές του Λονδίνου στην κατεύθυνση προς το Χίθροου. Το 2015 εκεί έπεσε από το αεροπλάνο ένας λαθρεπιβάτης από τη Μοζαμβίκη και το 2001 από το Πακιστάν.

Πώς μερικοί επέζησαν

Ωστόσο, μερικοί από τους λαθρεπιβάτες καταφέρνουν να επιβιώσουν. Οι επιστήμονες δεν μπορούν να εξηγήσουν ακριβώς πώς είναι αυτό δυνατό χωρίς να πειραματιστούν προσομοιώνοντας τις αντίστοιχες συνθήκες. Υπάρχει η υπόθεση ότι μια κατάσταση που μοιάζει με τη χειμερία νάρκη των ζώων μπορεί να σώσει έναν άνθρωπο από τον θάνατο.

Ο άνθρωπος πίσω απ’ αυτή τη θεωρία είναι ο ειδικός στην αεροδιαστημική, Στίβεν Βερόνο. Σε μια έκθεση για τις αεροπορικές Αρχές των ΗΠΑ του 1996, επισήμανε ότι η εσωτερική θερμοκρασία του σώματος ενός ανθρώπου μπορεί να πέσει στους 27 βαθμούς ή ακόμη και πιο χαμηλά. Κατά την προσγείωση, συμβαίνει σταδιακή θέρμανση και επαναξυγόνωση (κορεσμός οξυγόνου). Εάν ο άνθρωπος είναι αρκετά τυχερός για να αποφύγει τη βλάβη του εγκεφάλου, τον θάνατο από υποξία ή υποθερμία, καρδιακή ανακοπή, έλλειψη επαναθέρμανσης ή σοβαρές επιπλοκές της Νόσου των Δυτών, σταδιακά επανέρχεται.

Κάποιες μελέτες περιστατικών θανάτων σε κρύο νερό υποστηρίζουν την υπόθεση του Βερόνο. Τον Φεβρουάριο του 2011, ένα σκάφος με 13 μαθητές και δύο εκπαιδευτικούς αναποδογύρισε σε ένα φιόρδ στη Δανία. Μερικοί άνθρωποι κατάφεραν να φτάσουν κολυμπώντας στην ακτή. Ύστερα από 102 λεπτά, οι διασώστες έφτασαν στον τόπο του ναυαγίου. Επτά έφηβοι χωρίς αισθήσεις επέπλεαν στο νερό θερμοκρασίας -2 βαθμών Κελσίου. Όταν δύο ώρες αργότερα μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο, οι καρδιές τους είχαν ήδη σταματήσει να χτυπούν. Η θερμοκρασία τους ήταν κατά μέσο όρο 18,4 βαθμούς. Ήταν κλινικά νεκροί.

Οι γιατροί ζέσταναν σταδιακά το αίμα των εφήβων έως τους 36 βαθμούς –έναν βαθμό ανά κάθε 10 λεπτά– με τη βοήθεια μιας συσκευής οξυγόνωσης εξωσωματικής μεμβράνης. Το μηχάνημα λειτουργεί ως εξής: Το αίμα από τις φλέβες περνάει μέσω του τεχνητού πνεύμονα της συσκευής με την προσθήκη οξυγόνου, ενώ το διοξείδιο του άνθρακα απομακρύνεται, αφού το κορεσμένο αίμα επιστρέφει στο σώμα. Με αυτόν τον τρόπο, επιτρέπει να γίνει η αποκατάσταση των πνευμόνων και της καρδιάς.

Στη συνέχεια, οι τραυματίες παρέμειναν διασωληνωμένοι για κάποιο χρονικό διάστημα. Και οι επτά συνήλθαν. Ένας από τους μαθητές που τραυματίστηκε περισσότερο, ανέπτυξε γνωστική εξασθένιση και παρέμεινε σε νοσοκομείο. Οι υπόλοιποι υπέστησαν ήπια έως μέτρια εγκεφαλική βλάβη και επέστρεψαν σε σχετικά φυσιολογικό τρόπο ζωής. Συνέχισαν τις σπουδές τους και πέρασαν τις εξετάσεις τους.

Μερικοί από τους λαθρεπιβάτες υπέφεραν από υποθερμία και ήταν παγωμένοι. Όταν ένας άνθρωπος βρίσκεται σε κατάσταση κρυοπαγήματος, μειώνεται η ανάγκη του οργανισμού για οξυγόνο και ενέργεια, γεγονός που τον καθιστά λιγότερο ευαίσθητο για να πάθει βλάβη ο εγκέφαλός του από υποξία. Όταν το σώμα ζεσταίνεται σταδιακά, ο άνθρωπος φαίνεται σαν να ξυπνά από ύπνο.

«Γίνεσαι μέρος του θορύβου»

Μεταξύ των λαθρεπιβατών που κρύβονταν στους θαλάμους του συστήματος προσγείωσης υπήρχαν αρκετοί Κουβανοί – εννέα άτομα από το 1947. Ο πρώτος ήταν ο Αρμάντο Σοκάρρας Ραμίρεζ. Τον Ιούνιο του 1969, όταν ήταν 17 ετών, κρύφτηκε στον θάλαμο προσγείωσης ενός αεροσκάφους Douglas DC-8 που πετούσε από την Αβάνα στη Μαδρίτη.

Ο 17χρονος Ραμίρεζ και ο 16χρονος φίλος του, Χόρχε Περέζ Μπλάνκο, πήδηξαν πάνω από τον φράχτη του αεροδρομίου την ώρα που το αεροσκάφος πήγαινε προς τον διάδρομο προσγείωσης. Ο Ραμίρεζ είχε μαζί του ένα σχοινί, έναν φακό και λίγο βαμβάκι για να καλύψει τα αυτιά του. Ο Πέρεζ ανέβηκε στον αριστερό θάλαμο προσγείωσης, ενώ ο φίλος του στον δεξί. Όταν, μετά την απογείωση, οι πόρτες άρχισαν να ανοίγουν για να ανασυρθεί ο μηχανισμός προσγείωσης, ο Ραμίρεζ έπιασε με τις άκρες των δακτύλων του την άκρη. Το μεσαίο δάχτυλό του έγινε μαύρο από τα κρυοπαγήματα και την ένταση. Ο Πέρεζ έπεσε από το αεροπλάνο στον διάδρομο. Οι Αρχές της Κούβας τον έστειλαν στη φυλακή.

Ο Ραμίρεζ κατάφερε να μην πέσει, το σύστημα προσγείωσης όμως τον πίεσε τόσο πολύ που όταν το θυμήθηκε σταμάτησε να μιλάει για να πάρει μερικές αναπνοές. «Γίνεσαι μέρος του θορύβου. […] Κάλυψα τα αυτιά μου με βαμβάκι, αλλά δεν με βοήθησε πολύ» περιγράφει τον εκκωφαντικό ήχο των κινητήρων κατά την πτήση.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

Μετά την προσγείωση, ο πιλότος βρήκε τον Ραμίρεζ καλυμμένο με πάγο κάτω από το αεροπλάνο. Πέρασε 52 ημέρες στο νοσοκομείο. «Οι γιατροί στην Ισπανία με ονόμασαν Εσκιμώο» ανέφερε στον «Guardian». Ο Ραμίρεζ αφότου επέζησε από το ταξίδι, ανέρρωσε και εργάστηκε ως πυροσβέστης για 11 χρόνια. Σήμερα είναι 69 ετών, έχει παιδιά και εγγόνια.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.