
Τον Αμερικανό υπουργό Εσωτερικών συνάντησαν το μεσημέρι στο Ζάππειο κορυφαίοι Έλληνες εφοπλιστές που έχουν στόλο από πλοία μεταφοράς ενέργειας, στο πλαίσιο της 6ης Διακυβερνητικής Διατλαντικής Συνεργασίας για την Ενέργεια (P-TEC).
Ο Αμερικανός υπουργός στάθηκε ιδιαίτερα στη «στρατηγική ανθεκτικότητα» που χρειάζεται η Δύση για να διασφαλίσει την ενεργειακή επάρκεια, επισημαίνοντας ότι η ναυτιλία αποτελεί κεντρικό κρίκο αυτής της αλυσίδας. Εξήρε τη συμβολή της Ελλάδας, η οποία –όπως ανέφερε– «με ένα μικρό πληθυσμό διαθέτει το 25% του παγκόσμιου στόλου με σημαία διεθνών ναυτιλιακών εταιρειών».
Παράλληλα, έστειλε μήνυμα για την ανάγκη οι ΗΠΑ να «ξαναμπούν δυναμικά στο παιχνίδι της ναυτιλίας», όπως έχουν αρχίσει να κάνουν σε τομείς όπως η εξόρυξη κρίσιμων μετάλλων. «Αν θέλουμε έναν ασφαλή κόσμο, πρέπει να είμαστε παρόντες στη ναυτιλία και στη ναυπηγική βιομηχανία», υπογράμμισε.
Ο λόγος για τον Γιώργο Προκοπίου, τη Μαρία Αγγελικούση, τον Νίκο Τσάκο, τον Γιάννη Αλαφούζο, τον Πέτρο Παππά, την Ιωάννα Προκοπίου και τον αντιπρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μιχάλη Χανδρή.
Κομβικής σημασίας για την επίτευξη του στόχου που έχει θέσει Τραμπ δηλαδή «Make Energy Great Again» είναι και ο ρόλος της ελληνικής ναυτιλίας όπως ειπώθηκε στο συνέδριο.
Οι ελληνικών συμφερόντων εταιρείες ελέγχουν το 33% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων και το 25% των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου-LNG.
Η αμερικανική κυβέρνηση εκτιμά τη γνώμη Ελλήνων εφοπλιστών και την εμπειρία τους τους προκειμένου να χαράξει πολιτική στη ναυτιλιακή βιομηχανία. Ασφαλώς, οι ΗΠΑ θέλουν να στηριχτούν στην ελληνική ναυτιλία αρχίζοντας από επισκευές και επιθεωρήσεις ελληνόκτητων πλοίων σε αμερικανικά ναυπηγεία αλλά και ύψωση σε πλοία της αμερικανικής σημαίας. Τα πάντα βρίσκονται στο τραπέζι.
Τι ειπώθηκε στη συνάντηση
Από τις ΗΠΑ παρόντες ήταν ο υπουργός Εσωτερικών και επικεφαλής του Εθνικού Συμβουλίου Ενεργειακής Κυριαρχίας, Doug Burgum, ο υπουργός Ενέργειας, Chris Wright, ο υφυπουργός Εξωτερικών για τη Διαχείριση και τους Πόρους, Michael Rigas, ο υφυπουργός Εξωτερικών αρμόδιος για την Οικονομική Ανάπτυξη, την Ενέργεια και το Περιβάλλον, Jacob Helberg, καθώς και η νέα πρέσβης των ΗΠΑ στην Αθήνα Κίμπερλι Γκίλφοϊλ.
Επί τάπητος βρέθηκαν τεχνικά θέματα, για τη μεταφορά του LNG και αλλά τις τιμές.
Η συνάντηση θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική καθώς γίνεται σε μία πολύ κρίσιμη συγκυρία.
Οι Ευρωπαίοι προετοιμάζονται για την περίοδο μετά το τέλος του 2027, όταν και θα διακοπεί πλήρως η τροφοδοσία της Ευρώπης με ρωσικό φυσικό αέριο.
Παράλληλα, ο χρόνος κυλάει αντίστροφα για την υλοποίηση της συμφωνίας ΕΕ – ΗΠΑ, που προβλέπει ενεργειακές εισαγωγές αξίας 750 δισ. δολαρίων εντός τριετίας, μεταβάλλοντας άρδην το ενεργειακό ισοζύγιο της Ηπείρου.
Γιώργος Προκοπίου: «Η Ελλάδα μπορεί να στηρίξει την αναγέννηση της αμερικανικής ναυτιλίας»
Λαμβάνοντας πρώτος τον λόγο από την πλευρά των Ελλήνων εφοπλιστών, ο κ. Γιώργος Προκοπίου υπογράμμισε τους ιστορικούς δεσμούς Ελλάδας–ΗΠΑ, οι οποίοι εκτείνονται από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο έως τις σημερινές γεωπολιτικές συνεργασίες.
«Η Ελλάδα ήταν πάντα στο πλευρό της ελευθερίας, της δημοκρατίας και της προόδου», ανέφερε χαρακτηριστικά, εκφράζοντας τη στήριξη της ελληνικής ναυτιλίας στην αμερικανική πρωτοβουλία «να ξανακάνει τη ναυτιλία μεγάλη».
Προτείνοντας ένα πρακτικό σχέδιο συνεργασίας, σημείωσε ότι οι ΗΠΑ μπορούν να αξιοποιήσουν άμεσα ελληνικά πλοία μέσω ενός συστήματος εμπορικής προ-ναύλωσης (preemptive commercial arrangement), χωρίς να χρειάζεται να περιμένουν την ανασυγκρότηση ολόκληρου ναυπηγικού κλάδου.
«Τα πλοία είναι πλωτοί αγωγοί. Μπορείτε να τα έχετε διαθέσιμα άμεσα, με χαμηλότερο κόστος και χωρίς τις καθυστερήσεις των υποδομών», τόνισε, υπογραμμίζοντας τη στρατηγική ευελιξία που προσφέρει η θαλάσσια μεταφορά ενέργειας.
Νίκος Τσάκος: «Η ναυτιλία επιστρέφει στο προσκήνιο – και η Ελλάδα είναι έτοιμη να συμβάλει»
Ο πρόεδρος της Tsakos Energy Navigation, Νίκος Τσάκος, χαρακτήρισε τη συνάντηση «ιστορική», καθώς –όπως είπε– «είναι από τις λίγες φορές που μιλάμε για τη ναυτιλία χωρίς να νιώθουμε ενοχές».
Επεσήμανε ότι ο κλάδος, παρότι μεταφέρει «το 60–80% όλων των αγαθών και της ενέργειας στον κόσμο», παραμένει κατακερματισμένος και χωρίς πολιτική φωνή. Εξέφρασε την ικανοποίησή του για την πρόθεση της αμερικανικής κυβέρνησης να επαναφέρει τη ναυτιλία στο επίκεντρο της οικονομικής στρατηγικής, ενώ επανέλαβε τη διάθεση των ελληνικών εταιρειών να συνεργαστούν με αμερικανικά ναυπηγεία και να φιλοξενήσουν Αμερικανούς δόκιμους αξιωματικούς στα πλοία τους.
«Αντί να ταξιδεύουμε με άδεια πλοία ως την Κίνα, μπορούμε να εξυπηρετούμε απευθείας τις ανάγκες των ΗΠΑ, μειώνοντας κόστος και εκπομπές», είπε χαρακτηριστικά, προτείνοντας πρακτικά βήματα για ενίσχυση της ναυτιλιακής συνεργασίας.
Μαρία Αγγελικούση: «Οι δεσμοί Ελλάδας–ΗΠΑ μπορούν να οδηγήσουν σε ενεργειακή υπεροχή»
Η κ. Μαρία Αγγελικούση, επικεφαλής του Angelicoussis Group, αναφέρθηκε στη διαχρονική σχέση των δύο χωρών, από τα Liberty ships του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου έως τη σημερινή συνεργασία σε ενέργεια, ασφάλεια και άμυνα.
Τόνισε ότι η ελληνική ναυτιλία μεταφέρει το 25% των παγκόσμιων ενεργειακών φορτίων και το 30% των εμπορευμάτων, με πολλές εταιρείες να είναι οικογενειακές, ευέλικτες και με βαθιά τεχνογνωσία.
«Μόνο η δική μας εταιρεία έχει μεταφέρει το 10% των αμερικανικών εξαγωγών ενέργειας το τελευταίο έτος, με 700 ασφαλείς προσεγγίσεις σε αμερικανικά τερματικά», είπε, αναδεικνύοντας τον ρόλο των Ελλήνων εφοπλιστών ως αξιόπιστων μεταφορέων της αμερικανικής ενεργειακής ισχύος.
Παράλληλα, αναφέρθηκε στην ανάγκη για ανθρώπινο δυναμικό: «Οι ναυτικοί μας είναι το πολυτιμότερο κεφάλαιο. Επενδύουμε στη νέα γενιά, εκπαιδεύουμε 800 δοκίμους κάθε χρόνο και είμαστε ανοιχτοί να συνεργαστούμε με τις ναυτικές ακαδημίες των ΗΠΑ».
Πέτρος Παππάς: «Η Ελλάδα διαχειρίζεται το 1% του παγκόσμιου ΑΕΠ μέσω της ναυτιλίας»
Κλείνοντας τη συνεδρίαση, ο κ. Πέτρος Παππάς, διευθύνων σύμβουλος της Star Bulk, καλωσόρισε την αμερικανική αποστολή στην Ελλάδα, υπογραμμίζοντας την ιστορική φιλία και τη διαχρονική συμμαχία των δύο χωρών.
«Η Ελλάδα, με στόλο άνω των 150 πλοίων μόνο στη δική μας εταιρεία, διαχειρίζεται ουσιαστικά πάνω από το 1% του παγκόσμιου ΑΕΠ», ανέφερε, επισημαίνοντας ότι η ναυτιλία παραμένει πυλώνας της διεθνούς οικονομικής σταθερότητας.
Ο Έλληνας εφοπλιστής ευχήθηκε η παρούσα συνάντηση να αποτελέσει την αρχή μιας νέας εποχής «πραγματικής ναυτιλιακής συνεργασίας» ανάμεσα στις δύο πλευρές του Ατλαντικού.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο info3@pronews.gr και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.