Ρίο Τίντο: Ο ποταμός «κλειδί» για τη ζωή στον Άρη (βίντεο)

Ο ποταμός Ρίο Τίντο στη νότια Ισπανία έχει συγκεντρώσει το ενδιαφέρον των Ευρωπαϊκών διαστημικών υπηρεσιών, αφού οι ιδιαιτερότητες που παρουσιάζει ως προς την χημική του σύνθεση τον έχουν μετατρέψει σε ένα φυσικό εργαστήριο δοκιμών για τον προσδιορισμό της ζωής στον Άρη.

Περίπου 50 χιλιόμετρα κοντά στην πόλη Niebla, μια ώρα με το αυτοκίνητο δυτικά της Σεβίλλης, αυτό το φαινομενικά συνηθισμένο ποτάμι μετατρέπεται σε ένα σουρεαλιστικό τοπίο με πορτοκαλί, σχεδόν «σκουριασμένα» νερά, σαν να είναι βγαλμένο από ταινία επιστημονικής φαντασίας.

Πολλοί ιστορικοί θεωρούν τον επονομαζόμενο και «Κόκκινο Ποταμό» έναν από τους τόπους γέννησης του Χαλκού, καθώς οι πρώτοι Ιβηροί, Φοίνικες, Έλληνες και Ρωμαίοι εξόρυξαν το ποτάμι ήδη από το 3000 πΧ για να βρουν χαλκό, χρυσό και ασήμι.

Οι εξορύξεις σταμάτησαν μόλις το 2001 και το παράξενο χρώμα του νερού πιστεύεται ότι ήταν το αποτέλεσμα ρύπανσης μετά από χρόνια ανασκαφών μεγάλης κλίμακας. Ωστόσο, πρόσφατα οι επιστήμονες ανακάλυψαν ότι η πηγή της εμφάνισης αυτής που θυμίζει τον πλανήτη Άρη οφείλεται στη μοναδικά όξινη χημική του σύνθεση.

Το Jarosite, ένα μείγμα θειικού άλατος με σίδηρο και κάλιο, είναι γνωστό από καιρό ότι υπάρχει σε μεγάλες ποσότητες βαθιά σε αυτό το τμήμα του υπεδάφους του ποταμού.

Τα τελευταία χρόνια, το ορυκτό ανακαλύφθηκε επίσης και στον Άρη. Επιπλέον, ο Κόκκινος Πλανήτης και ο «Κόκκινος Ποταμός» περιέχουν επίσης μεγάλες ποσότητες μεθανίου, οδηγώντας τους επιστήμονες στο συμπέρασμα ότι αν υπήρχε νερό στον Άρη, πιθανότατα να έμοιαζε πολύ αυτό του Ρίο Τίντο.

Ως αποτέλεσμα, οι αστροβιολόγοι έχουν αρχίσει να αντιμετωπίζουν το Ρίο Τίντο ως φυσικό εργαστήριο για να δοκιμάσουν τις τεχνικές, που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι αστροναύτες στον Άρη.

Σκάβοντας βαθιά κάτω από την όξινη βάση του ποταμού, οι επιστήμονες έχουν βρει μια ποικιλία βακτηρίων και μικροοργανισμών, οδηγώντας τους εμπειρογνώμονες να δηλώσουν με βεβαιότητα ότι τυχόν μορφές ζωής στον Άρη είναι πιθανό να βρεθούν βαθιά στο υπέδαφος.