Τραγωδία με ελικόπτερο στη Σάμο – Κατάθεση του πιλότου: «Ο άνεμος μας έριξε στη θάλασσα»

Το ελικόπτερο κόπηκε στα τρία

Τραγωδία με ελικόπτερο στη Σάμο – Κατάθεση του πιλότου: «Ο άνεμος μας έριξε στη θάλασσα»
Συγκλονίζουν οι λεπτομέρειες γύρω από την πτώση του ελικοπτέρου Mi8 στη Σάμο. Πιο συγκεκριμένα ο 49χρονος Μολδαβός πιλότος του μοιραίου ελικοπτέρου μίλησε σε στελέχη του Λιμενικού και έκανε λόγο για μία δυνατή ριπή που το πέταξε στο νερό.

Ακόμη τονίζει ότι συγκυβερνήτης του δεν γνώριζε κολύμπι, ενώ αναφέρθηκε στον μηχανικό καθώς και στον Έλληνα συντονιστή Θεόδωρο Βλάχο, απόστρατο της αεροπορίας στρατού.

Η σύνθεση της αποστολής

«H αποστολή μας ξεκίνησε από το Κισινάου. Σταματήσαμε στην Τουρκία για ανεφοδιασμό και τη 17η Ιουνίου φτάσαμε με το ελικόπτερο Mi-8 με διακριτικό ERMHU στο αεροδρόμιο Αρίσταρχος ο Σάμιος.

Η αποστολή ήταν να ξεκινήσει στις 20-06-22. Συνολικά ήμασταν πέντε, όλοι Μολδαβοί, δυο πιλότοι, δυο μηχανικοί εδάφους και ένας μηχανικός πτήσης. Στο αεροδρόμιο γνωρίσαμε έναν Ελληνα ο οποίος ξέραμε ότι θα βοηθήσει σαν Ελληνας σύνδεσμος με τις τοπικές αρχές, ο οποίος μιλούσε αγγλικά.

Στις 24 Ιουνίου το ελικόπτερο με το ίδιο πλήρωμα επιχείρησε για πρώτη φορά σε φωτιά στην Αστυπάλαια», ανέφερε ο πιλότος στην κατάθεσή του.

Ο 49χρονος τέλειωσε την εκπαίδευσή στον ρωσικό στρατό το 1993 και στη συνέχεια εργάστηκε στον μολδαβικό στρατό ενώ έχει συμπληρώσει 5.600 ώρες πτήσης. Μιλώντας για το τι συνέβη στην μοιραία πτήση ανέφερε τα εξής:

 «Με κάλεσε ο Θοδωρής (σ.σ.: Βλάχος) και είπε ότι πρέπει να βγούμε για αποστολή, η ώρα ήταν λίγο μετά τις 14.00. Φύγαμε και οι έξι γρήγορα για το αεροδρόμιο. Το πρωτόκολλό μας λέει ότι σε 20 λεπτά πρέπει να βρισκόμαστε στον αέρα.

Ο Θοδωρής ήταν υπεύθυνος για να μιλήσει με τον πύργο ελέγχου και μας έδινε οδηγίες πότε να απογειωθούμε και τις συντεταγμένες τις οποίες έπρεπε να πάμε για τη φωτιά. Φτάσαμε περίπου σε 20 λεπτά, κάναμε 5-6 ρίψεις νερού από τη θάλασσα και μετά παρατηρήσαμε δυσλειτουργία στο καλάθι του νερού.

Είπα στον Θοδωρή και ζήτησε άδεια να επιστρέψουμε στο αεροδρόμιο. Επιστρέψαμε στη φωτιά, κάναμε λήψη νερού και ρίψεις με το καινούργιο καλάθι για περίπου 1 ώρα. Ο αέρας δυνάμωσε και τα κύματα είχαν μεγαλώσει».

Ο καιρός, όπως λέει, χειροτέρευε αλλά ο ίδιος θεώρησε ότι θα μπορούσαν να κάνουν ακόμα 1 τελευταία ρίψη. Ομως αφού πήραν νερό και επιχείρησαν να σηκωθούν, ο αέρας χτύπησε το ελικόπτερο και το καλάθι έγειρε προς την ουρά.

Τελευταία λήψη

«Σκέφτηκα ότι πρέπει να ακυρώσουμε την αποστολή ή να αλλάξουμε περιοχή λήψης νερού με καλύτερες καιρικές συνθήκες. Πήγαμε να κάνουμε μια τελευταία λήψη, κατά την προσπάθεια να σηκωθεί το ελικόπτερο, ο άνεμος το χτύπησε με αποτέλεσμα το ελικόπτερο να χάσει την ισορροπία του.

Το ελικόπτερο άρχισε να περιστρέφεται. Εκανα όλες τις απαραίτητες κινήσεις που προβλέπονται για να το επαναφέρω σε ισορροπία. Μείωσα την ταχύτητα, άλλαξα την πορεία και μείωσα την ισχύ. Δεν είχαμε πολύ χρόνο.
Ο μηχανικός μού είπε ότι το καλάθι είχε πάει προς την ουρά. Του είπα να το απελευθερώσει, πάτησα εγώ το κουμπί απεμπλοκής του καλαθιού, αλλά δεν λειτούργησε.

Μια δυνατή ριπή του αέρα χτύπησε από πίσω την ουρά και μας πέταξε στη θάλασσα, σε κλάσματα δευτερολέπτου βρεθήκαμε στο νερό», τόνισε ακόμη.

Το ελικόπτερο κόπηκε στα τρία

Σύμφωνα με τον 49χρονο το ελικόπτερο κόπηκε στα τρία και οι επιβαίνονται βγήκαν στο νερό χωρίς να φορούν σωσίβια. Αυτό το γεγονός ήταν μοιραίο για τον συγκυβερνήτη του καθώς δεν μπορούσε να κολυμπήσει, ενώ ούτε και ο Θεόδωρο Βλάχος κατάφερε να βγει στην ακτή.

Ακολούθως ο Μολδαβός πιλότος  περιγράφει τις εφιαλτικές στιγμές που ακολούθησαν, με τον ίδιο να μην καταφέρνει, όπως λέει, να βοηθήσει τους συνεπιβάτες του στη μοιραία πτήση.

«Οι έλικες και η ουρά αποκολλήθηκαν άμεσα της ατράκτου. Ολοι ήμασταν δεμένοι. Λύσαμε τις ζώνες μας, ο μηχανικός που βρισκόταν πίσω πρόλαβε και βγήκε αμέσως έξω πρώτος. Στη συνέχεια το ελικόπτερο αναποδογύρισε.

Εμάς μας είχε πάει όλους στο πίσω μέρος και η καμπίνα ήταν πλημμυρισμένη πάνω από τη μέση. Βρήκα την έξοδο κινδύνου η οποία ήταν η μισή μέσα στο νερό. Την άνοιξα, βγήκε έξω πρώτα ο Θοδωρής και μετά ο συγκυβερνήτης μου.
Ακουσα τον Θοδωρή να φωνάζει βοήθεια στα ελληνικά. Τελευταίος βγήκα εγώ. Ηθελα να βοηθήσω τον Θοδωρή, αλλά είχε τόσο κύμα που τον είχε ήδη απομακρύνει αρκετά. Δεν μπορούσα να τον πλησιάσω.

Πήγα στον συγκυβερνήτη μου, τον Serghei, μου είπε ότι δεν ξέρει κολύμπι, είδα ότι έπινε νερό, προσπάθησα να τον κρατήσω στην επιφάνεια.

Είδα τότε ένα πλαστικό κουτί να επιπλέει, του είπα να περιμένει να πάω να το φέρω, να κρατηθεί μέχρι να έρθει κάποιος να μας σώσει. Ξεκίνησα να κολυμπάω προς το κουτί αλλά τα κύματα το τραβούσαν μακριά μου και δεν μπορούσα να το φτάσω. Ξαναγύρισα προς τον Serghei, ήταν ήδη με το πρόσωπο μέσα στη θάλασσα.

Προσπάθησα να τον επαναφέρω αλλά δεν τα κατάφερα. Είπα στον μηχανικό να κολυμπήσουμε μαζί προς τα έξω. Τα κύματα ήταν μεγάλα, σε κάποια στιγμή τον έχασα. Αρχισα να χάνω τις δυνάμεις μου, τα κύματα ήταν κόντρα προς την ακτή. Τα άφησα να με παρασύρουν προσπαθώντας να παίρνω ανάσες.
Μετά από ώρα με πήγαν σε κάποια βράχια. Κατάφερα να σκαρφαλώσω. Είδα τρία σκάφη και ελικόπτερα να ψάχνουν την περιοχή. Εκανα νοήματα αλλά δεν μ’ έβλεπαν. Προσπάθησα να ανέβω το βουνό δύο φορές, αλλά έφτανα σε αδιέξοδο.

Κάποια στιγμή είδα δυο μικρά σκάφη του στρατού να πλησιάζουν. Κατέβηκα στα βράχια, με είδαν, με πήραν και με μετέφεραν στην ακτή. Στη συνέχεια ασθενοφόρο με μετέφερε στο νοσοκομείο», επισημαίνει.

«Ο Θοδωρής ήθελε να βοηθήσουμε τον κόσμο»

Σύμφωνα με την κατάθεση υπήρχαν σωσίβια στο ελικόπτερο αλλά κανένας από τους επιβαίνοντες δεν πρόλαβε να το φορέσει. «Δεν είχαμε χρόνο, το μπροστινό μέρος του ελικοπτέρου βυθίστηκε πολύ γρήγορα. Επρεπε να βγούμε άμεσα, μη μας πάρει μαζί του στον βυθό» είπε ο πιλότος προσθέτοντας ότι ο Ελληνας συντονιστής ανησυχούσε για την εξέλιξη της φωτιάς που είχε πάρει διαστάσεις.

«Οι καιρικές συνθήκες είχαν γίνει πολύ άσχημες, είχα στο μυαλό μου να ακυρώναμε, ο Θοδωρής ήθελε να βοηθήσουμε τον κόσμο, η πυρκαγιά ήταν πολύ μεγάλη. Πριν απ’ το δυστύχημα είπα στον συγκυβερνήτη αυτή είναι η τελευταία μας ρίψη και γυρίζουμε πίσω ή αλλάζουμε περιοχή λήψης νερού».

Οπως είπε ο πιλότος, βάσει πρωτοκόλλου μιλούσαν με τον πύργο ελέγχου κάθε 30 λεπτά και ενημέρωναν αν είναι όλα καλά, ενώ για το αν θα πρέπει να ακυρωθεί μια πτήση, το συζητά με το πλήρωμα, αλλά η τελική απόφαση είναι δική του.

Προσφυγή στη δικαιοσύνη

Το τηλεφώνημα από μια γειτόνισσα ότι έπεσε πυροσβεστικό ελικόπτερο στη Σάμο ακούστηκε σαν βόμβα το απόγευμα της 13ης Ιουλίου στο σπίτι του Θεόδωρου Βλάχου. Η σύζυγός του Δήμητρα και τα δυο ανήλικα παιδιά τους, 16 και 10 ετών, βρίσκονται μέχρι σήμερα σε σοκ από τη βαριά απώλεια.

Ο έμπειρος στρατιωτικός είχε πάρει πρόωρη σύνταξη και τα τελευταία καλοκαίρια εργαζόταν στα ενοικιαζόμενα ελικόπτερα για να στηρίξει την οικογένειά του. Αλλη μια φορά στο παρελθόν, το 2007, είχε έρθει αντιμέτωπος με τον θάνατος λόγω σοβαρής βλάβης στο ελικόπτερο με το οποίο πετούσε στα Μέγαρα, αλλά κατάφερε τελικά να το προσγειώσει και να βγει σώος.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

Η οικογένειά του, που τον περίμενε με ανυπομονησία, καθώς λίγες μέρες μετά το δυστύχημα θα ξεκινούσαν όλοι μαζί τις καλοκαιρινές τους διακοπές, είναι αποφασισμένη να προσφύγει στη δικαιοσύνη ώστε να διαπιστωθεί αν υπάρχουν ευθύνες που το ελικόπτερο συνέχισε να πετά υπό τόσο αντίξοες καιρικές συνθήκες.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.