Στη νέα ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ: Als® Class – Η οικογένεια των ελληνικής σχεδίασης σκαφών επιφανείας που υπονομεύουν τα κυκλώματα

Στη νέα ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ: Als® Class – Η οικογένεια των ελληνικής σχεδίασης σκαφών επιφανείας που υπονομεύουν τα κυκλώματα

Η επανάσταση του 1821 σηματοδοτήθηκε αν μη τι άλλο από την ανάγκη των Ελλήνων για αυτοδιάθεση, για την δυνατότητα να επιλέγουν οι ίδιοι τις τύχες τους και να μην εξαρτώνται από άλλους. Να είναι δηλαδή αυτάρκεις.

H γενική αίσθηση είναι πως η Ελλάδα αναγκαστικά κοιτάει στο εξωτερικό για να αποκτήσει αυτά τα πλοία καθώς στην χώρα «δεν παράγεται ούτε βίδα», υπάρχει πρόταση για την σχεδίαση του «Εθνικού Πλοίου».

Στη νέα ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ παραθέτουμε όμως εκτενή παρουσίαση της ελληνικής βιώσιμης σχεδίασης για ένα Κύριο Σκάφος Επιφανείας που θα μπορούσε να αντικαταστήσει από το 2025 και μετά τις φρεγάτες κλάσης “S” με προτεραιότητα τα τρία σκάφη που δεν πέρασαν ούτε καν το βασικό πρόγραμμα αναβάθμισης της περασμένης δεκαετίας.

Η ναυπήγηση τέτοιων σκαφών στην Ελλάδα και μάλιστα σκαφών ελληνικής σχεδίασης είναι πρωταρχικής σημασίας. Στη χώρα μας υπάρχει και το επιστημονικό δυναμικό, αλλά και οι υποδομές για την υλοποίηση αυτό ενός Εθνικού Σκάφους.

Η προσπάθεια έχει ξεκινήσει εδώ και περίπου 10 χρόνια για τον σχεδιασμό μιας οικογένειας πολεμικών πλοίων με σκοπό την κάλυψη των αναγκών του ΠΝ. και όχι μόνο. Δυστυχώς μέχρι και σήμερα δεν υπάρχει κάποιο χειροπιαστό αποτέλεσμα μας τόνισε καλά πληροφορημένη πηγή.

Σχετική αναφορά είχε κάνει μάλιστα τον περασμένο Νοέμβριο και ο επίτιμος αρχηγός ΓΕΕΘΑ στρατηγός Μιχάλης Κωσταράκος με ανάρτησή του σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης τονίζοντας χαρακτηριστικά: «Συνεχίζεται από την πολιτική και Στρατιωτική ηγεσία η σιγή και η αδιαφορία για τη κατασκευή δικού μας Εθνικού Πλοίου που θα είναι προσαρμοσμένο στις ελληνικές επιχειρησιακές απαιτήσεις. Δυστυχώς για την ώρα, μια ακόμα χαμένη ευκαιρία».

Η οικογένεια αυτή των σκαφών περιλαμβάνει πολεμικά σκάφη διαφόρων τύπων και μεγεθών, από απλό περιπολικό των 65 μέτρων μέχρι και μεγάλη φρεγάτα περιοχής των 140 μέτρων.

Πρόκειται συγκεκριμένα για τα:

Als® Class 65 Coast Guard /OPV/Missile Boat

Als® Class 80 OPV/Fast Attack Ship

Als® Class 90 Light Corvette (CODAD)

Als® Class 100 Multi-Purpose Corvette (CODAG)

Als® Class 115 Surface Combat Ship (CODAG)

Als® Class 125 Area Defence Frigate (CODAG)

Als® Class 140 Area Defence Frigate (CODAG)

Als® Class 140 Area Defence Frigate (CODOG)

Από τα τέλη του 2009, οπότε και ξεκίνησε και η προσπάθειά μέχρι και σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί αρκετές επαφές, παρουσιάσεις και συζητήσεις με το ΓΕΝ και το ΥΠΕΘΑ. Την ίδια χρονική περίοδο έχουν επίσης πραγματοποιηθεί δεκάδες παρουσιάσεις στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο καθώς επίσης και σε ορισμένα κανάλια της ελληνικής τηλεόρασης. Παρουσιάσεις του εθνικού πλοίου έχουν επίσης πραγματοποιηθεί στο Εθνικό Πολεμικό Μουσείο, στο Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Τεχνολογίας (ΕΛΙΝΤ), κλπ.

Επειδή βέβαια δεν γίνεται στην εποχή μας ένα πλοίο αξιώσεων να έχει απαξιωμένα, χρονολογικά, συστήματα υπάρχει συνεργασία με εξειδικευμένους οίκους του εξωτερικού για την παροχή πληροφοριών και στοιχείων για τα συστήματα πλατφόρμας, όπλων και αισθητήρων, συστημάτων διαχείρισης μάχης, συστημάτων ναυσιπλοΐας, κλπ., απαραίτητα για την εκπόνηση των μελετών και σχεδίων, καθώς επίσης και για την ολοκλήρωση του οπλικού συστήματος, όπως επίσης με πειραματικές δεξαμενές για την εκτέλεση εκτενών δοκιμών του προτύπου μας επεσήμαναν οι ίδιες πηγές.

Οι συγκεκριμένοι τύποι σκαφών Als® Class 100 κορβέτα Πολλαπλών Ρόλων καθώς επίσης και η Φρεγάτα Περιοχής Als® Class 125, κάλλιστα θα μπορούσαν να αποτελέσουν το προϊόν ενός εγχώριου προγράμματος ανάπτυξης πολεμικού πλοίου, προσαρμοσμένου στις ελληνικές απαιτήσεις.

Ένα τέτοιο πρόγραμμα αποτελεί το σχέδιο της κορβέτας Als® Class 100, εκτοπίσματος 2.900 περίπου τόνων. Το πρόγραμμα αυτό το οποίο το 2013/2014 είχε προχώρησε σημαντικά σε επίπεδο αρχικής σχεδίασης και ενσωμάτωσης των παρατηρήσεων και απαιτήσεων του ΓΕΕΘΑ, ιδιαίτερα στο σκέλος της ικανοποίησης των επιχειρησιακών απαιτήσεών του στην ΝΑ Μεσόγειο, μετεξελίχθηκε στην συνέχεια, στην φρεγάτα περιοχής Als® Class 125, πλήρους εκτοπίσματος 5.000 τόνων.

Ήταν μια προσπάθεια η οποία θεωρήθηκε πολύ σημαντική και η οποία θα απέδιδε το δικό μας «Εθνικό» πλοίο» προσαρμοσμένο στη νέα γεωπολιτική κατάσταση στη ΝΑ Μεσόγειο.

Το πρόγραμμα εξελισσόταν αδαπάνως για το ΥΠΕΘΑ, φθάνοντας έως του σημείου της κατάθεσης συγκεκριμένης οικονομοτεχνικής πρότασης για την ολοκλήρωση της σχεδίασης της Als® Class® 125, μέχρι του επιπέδου του Βασικού Σχεδιασμού.

«Το 2015 και παρά την πρόθεση και δέσμευση του ιδίου του Πρωθυπουργού για την προώθηση του Εθνικού Πλοίου, η συνέχεια είναι μάλλον γνωστή και δυστυχώς, η αναμενόμενη στην Ελλάδα, το πρόγραμμα τελμάτωσε».

Ιδιαίτερα υπό αυτές τις πιεστικές συνθήκες, η επινοητικότητα και η στροφή σε εγχώριες λύσεις χαμηλού κόστους είναι ίσως η μόνη διέξοδος. Αν το 2015 είχαμε συνεχίσει με το πρόγραμμα, το πρώτο «Εθνικό Πλοίο» θα βρισκόταν σήμερα σε προχωρημένο στάδιο σχεδίασης, εάν όχι σε φάση κατασκευής.

«Αυτό το οποίο σταμάτησε το 2015, οφείλει να γίνει τώρα, ώστε σταδιακά να χτιστεί εμπειρία και να αποκτηθεί αυτοπεποίθηση. Συνεργασίες με χώρες με παρόμοιες ανάγκες είναι θεμιτές και είναι δυνατόν να επιδιωχθούν και να επιτευχθούν» μας είπαν χαρακτηριστικά.

Γιατί η Ελλάδα θα πρέπει να φτιάξει δικά της πλοία.

Είναι αλήθεια ότι η σχεδίαση ενός σύγχρονου πολεμικού πλοίου κλάσης φρεγάτας αποτελεί ένα σύνθετο, πολύπλοκο εγχείρημα, το οποίο ενέχει ιδιαίτερα υψηλό τεχνολογικό ρίσκο, ακόμα και για χώρες ή ναυπηγεία με ιδιαίτερα πλούσια εμπειρία και παράδοση στον χώρο. Αυτό όμως δεν μπορεί να αποτελέσει άλλοθι για την αδράνεια που επιδεικνύουμε, όταν χώρες μικρότερου μεγέθους ή ασύγκριτα μικρότερης ναυτικής παράδοσης το τολμούν.

«Είναι γνωστό ότι στην χώρα μας έχουν μελετηθεί, σχεδιαστεί και κατασκευαστεί στο παρελθόν εκτός των εμπορικών και πολεμικά πλοία και μάλιστα με μεγάλη επιτυχία. Ας πάψουμε λοιπόν να μεμψιμοιρούμε και ας κοιτάξουμε ποιο είναι τελικά το συμφέρον του έθνους μας. Η λύση δεν είναι να αγοράζουμε ξένα σκάφη, τα οποία έχουν μελετηθεί και κατασκευαστεί από ξένους και τα οποία στις περισσότερες των περιπτώσεων δεν καλύπτουν τις ανάγκες του ΠΝ.

Η λύση είναι να προσπαθήσουμε να αναπτύξουμε την εγχώρια αμυντική μας βιομηχανία» μας δήλωσαν. Ένα καλό παράδειγμα προσπάθειας για ανάπτυξη της εγχώριας αμυντικής της βιομηχανίας είναι η Τουρκία. Οι περισσότερες χώρες έχουν ήδη ξεκινήσει την προσπάθεια για ανάπτυξη εθνικών πολεμικών πλοίων, με ότι πάει να πει αυτό.

«Το θέμα της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας είναι θέμα εθνικό και έτσι θα πρέπει να το βλέπουμε όλοι, πολίτες και κυβερνώντες. Ο ρόλος τον οποίον καλείται να διαδραματίσει το ΠΝ στην ειρήνη και στον πόλεμο είναι γνωστός και εξαιρετικά σημαντικός για την υπεράσπιση της εθνικής κυριαρχίας και των εθνικών συμφερόντων της χώρας μας. Παρά ταύτα, η πρόσφατη προσέγγισή του στην απόκτηση των μέσων που θα του επιτρέψουν να φέρει εις πέρας την αποστολή του με αξιοποίηση των εθνικών δυνατοτήτων είναι τουλάχιστον συντηρητική, ανεπαρκής και σε ένα βαθμό ακατανόητη.

Θα πρέπει επίσης να γίνει κατανοητό ότι η προσπάθεια των ξένων κρατών να μας πουλήσουν τα δικά τους πολεμικά σκάφη στηρίζεται στο γεγονός ότι θέλουν να κερδίσουν χρήματα και όχι βέβαια γιατί μας αγαπούν.

Το κρίσιμο τελικά ερώτημα είναι πόσα χρήματα αναμένουν να καρπωθούν, γιατί σε τελική ανάλυση αυτό το ποσόν θα επιβαρύνει και το τελικό κόστος του κάθε σκάφους. Το ποσοστό αυτό εκτιμάται ότι ανέρχεται περίπου στο 25% της συνολικής αξίας του κάθε πλοίου. Τώρα υποθετικά σε ένα πρόγραμμα αγοράς 4 φρεγατών αξίας περίπου 2,8 δις ευρώ, περίπου τα 700 εκατομμύρια ευρώ είναι στην ουσία υπερτιμολόγηση. Εκτός των άλλων πλεονεκτημάτων για τέτοια ποσά, αξίζει και να προσπαθήσουμε και να ρισκάρουμε.

Θα πρέπει κάποτε οι αμυντικές μας δαπάνες να είναι προς την κατεύθυνση στο να δίνουν δουλειά στα ελληνικά χέρια και να αναπτύσσουν την ελληνική και όχι τις συμμαχικές οικονομίες» δήλωσαν στο pronews.gr.

Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι η χώρα μας έχει την υποχρέωση να διατηρεί έναν μεγάλο στόλο πολεμικών σκαφών για την προστασία των θαλάσσιων συνόρων. Το κόστος πρόσκτησης σκαφών από χώρες του εξωτερικού ανέρχεται σε αρκετά δισ. ευρώ. Το μεγαλύτερο μέρος των χρημάτων αυτών είναι εξαγωγή συναλλάγματος.

Την ίδια στιγμή η χώρα μας διαθέτει αξιόλογες Ναυπηγικές Μονάδες με πολύ μεγάλη εμπειρία στην κατασκευή πολεμικών σκαφών επιφάνειας και υποβρύχιων, μεγάλες μελετητικές και κατασκευαστικές εταιρίες οι οποίες δραστηριοποιούνται στο χώρο της άμυνας και πληθώρα ικανών και έμπειρων επιστημόνων, ηλεκτρολόγων, ηλεκτρονικών, ναυπηγών και μηχανικών.

Σύμφωνα με τα όσα μας ειπώθηκαν οι κύριοι λόγοι για τους οποίους η ανάπτυξη ενός πολεμικού πλοίου θα πρέπει να γίνει στην Ελλάδα: «λαμβανομένης υπόψη της στενότητας οικονομικών πόρων για μεγάλο διάστημα στο μέλλον, προκύπτει η αναγκαιότητα έναρξης του προγράμματος σχεδίασης και κατασκευής του «Εθνικού Πλοίου» εκμεταλλευόμενοι το εγχώριο δυναμικό (βιομηχανία, επιστημονικούς φορείς και τις δεξιότητες και ικανότητες των Ελλήνων).

Συγκεκριμένα, οι κύριοι λόγοι της ανάπτυξης ενός πολεμικού σκάφους στην Ελλάδα, είναι οι εξής:

Μείωση της εξάρτησης της χώρας μας από το εξωτερικό

Μείωση του κόστους των εξοπλιστικών προγραμμάτων

Μεγιστοποίηση της εγχώριας προστιθέμενης αξίας

Μείωση της τελικής τιμής

Αύξηση της απασχόλησης σε κλάδους υψηλής τεχνολογίας (ελληνική ναυπηγική και αμυντική βιομηχανία)

Σχεδίαση σκαφών σύμφωνα με τις ειδικότερες επιχειρησιακές ανάγκες του ΠΝ

Αξιοποίηση της ήδη υπάρχουσας γνώσης και εμπειρίας στον χώρο της αμυντικής βιομηχανίας.

Αντικατάσταση των παλαιών μονάδων του ΠΝ

Χρησιμοποίηση παλαιών όπλων και αισθητήρων από παλαιά σκάφη

Δημιουργία προϋποθέσεων για την σχεδίαση και κατασκευή σκαφών για εξαγωγή

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

Είναι βέβαιο, ότι υπό κατάλληλες συνθήκες θα μπορούμε να εκσυγχρονίσουμε τον στόλο μας βασιζόμενοι στις αρετές και ικανότητες του ελληνικού λαού. Αυτές τις αρετές που μαζί με την τόλμη και την εφευρετικότητα δημιούργησαν οι πρόγονοί μας στην αρχαιότητα το μέγα «της Θαλάσσης Κράτος» και εξασφάλισαν την ελληνική κυριαρχία στο παγκόσμιο θαλάσσιο χώρο» κατέληξαν χαρακτηριστικά.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.