Δεν υπάρχει απόδειξη ζωής στον «Κόκκινο Πλανήτη» – «Αρειανοί», τέλος!

Μια θεωρία που υποστήριζε ότι υπήρχαν αποδείξεις για ενδεχόμενη ζωή στον πλανήτη Άρη μπορεί να έχει καταρριφθεί από τους επιστήμονες μετά από μια συζήτηση δεκαετιών.

Ένας μετεωρίτης 4 δισεκατομμυρίων ετών από τον «κόκκινο πλανήτη» που βρέθηκε στην Ανταρκτική τη δεκαετία του 1980 λέγεται ότι περιέχει στοιχεία αρχαίων έμβιων όντων, αλλά οι ειδικοί ανακοίνωσαν την Πέμπτη πως επιβεβαίωσαν ότι κάτι τέτοιο δεν ισχύει.

Μια ομάδα ερευνητών υπό την ηγεσία της NASA πρότεινε το 1996 ότι ο γκριζοπράσινος διαστημικός βράχος φαινόταν να έχει οργανικές ενώσεις που έμειναν πίσω από ζωντανούς οργανισμούς, κάτι που αμφισβητήθηκε από πολλούς επιστήμονες εκείνη την εποχή και προκάλεσε δεκαετίες περαιτέρω έρευνας.

Μια ομάδα από το Ινστιτούτο Επιστήμης Carnegie, με επικεφαλής τον Andrew Steele, είπε σε μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Science ότι οι ενώσεις δεν ήταν αποτέλεσμα ζωντανών πλασμάτων, αλλά από αλμυρά υπόγεια νερά που ρέουν πάνω από τους βράχους για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Τα κομμάτια της ένωσης άνθρακα στο βράχο προσδιορίστηκε ότι ήταν από νερό ενώ βρισκόταν ακόμη στην επιφάνεια του Άρη. Οι ερευνητές είπαν ότι μια παρόμοια διαδικασία συμβαίνει με πετρώματα στη Γη και θα μπορούσε να εξηγήσει την παρουσία μεθανίου στον Άρη.

Πώς έφτασε ο μετεωρίτης από τον Άρη στη Γη

Ο υγρός βράχος επηρεάστηκε από τουλάχιστον δύο κρούσεις στον Άρη, θερμαίνοντας την κοντινή επιφάνεια, είπαν οι ερευνητές. Μια τρίτη πρόσκρουση ανάγκασε τον βράχο να εκτοξευθεί στο διάστημα από την επιφάνεια, το οποίο βρήκε το δρόμο του προς τη Γη πριν από χιλιάδες χρόνια. Ο μετεωρίτης των 4 λιβρών ανακαλύφθηκε από επιστήμονες στην Ανταρκτική το 1984.

Ενώ ο Steele απέδωσε την ανακάλυψή του στην τεχνολογική πρόοδο, δύο επιστήμονες από την ομάδα του 1996 βρήκαν τη μελέτη «απογοητευτική» και υπερασπίστηκαν τα συμπεράσματα πριν από περισσότερα από 25 χρόνια.

«Ενώ τα δεδομένα που παρουσιάζονται προσθέτουν σταδιακά τις γνώσεις μας για (τον μετεωρίτη), η ερμηνεία δεν είναι καθόλου πρωτότυπη, ούτε υποστηρίζεται από την έρευνα», έγραψαν η Kathie Thomas-Keprta και ο Simon Clemett, ερευνητές αστρολογικού υλικού στο Διαστημικό Κέντρο Johnson της NASA στο Χιούστον.

«Η αστήρικτη εικασία δεν κάνει τίποτα για να λύσει το αίνιγμα γύρω από την προέλευση της οργανικής ύλης» στον μετεωρίτη, πρόσθεσαν.

Σε ένα email στο Associated Press, ο Steele είπε ότι η αξιολόγηση των επιστημόνων το 1996 «ήταν μια λογική ερμηνεία» εκείνη την εποχή και ότι τα συμπεράσματα της ομάδας του παρουσιάστηκαν «για αυτό που είναι, μια πολύ συναρπαστική ανακάλυψη για τον Άρη δηλαδή και όχι άλλη μια μελέτη ώστε να διαψευστεί».

Ο Steele είπε ότι ο μόνος σίγουρος τρόπος για να καθοριστεί εάν ο Άρης είχε ποτέ ή εξακολουθεί να έχει μικροβιακή ζωή είναι να φέρει δείγματα απευθείας από την επιφάνειά του στη Γη για ανάλυση.

Το ρόβερ Perseverance Mars της NASA έχει ήδη συλλέξει έξι δείγματα και αναμένεται να επιστρέψει στη Γη σε λίγο περισσότερο από μια δεκαετία. Οι επιστήμονες ελπίζουν να εξασφαλίσουν τρεις δωδεκάδες δείγματα.

Ο Steele είπε ότι η μελέτη «είναι τεράστια για την κατανόησή μας για το πώς ξεκίνησε η ζωή σε αυτόν τον πλανήτη και βοηθά στη βελτίωση των τεχνικών που χρειαζόμαστε για να βρούμε ζωή αλλού στον Άρη ή στον Εγκέλαδο και στην Ευρώπη», αναφερόμενος στα φεγγάρια του Κρόνου και του Δία που έχουν υπόγειους ωκεανούς.