Ρωσία: Στα ευρωπαϊκά ρεζερβουάρ το πετρέλαιό της παρά το εμπάργκο – Ο ρόλος της Τουρκίας και της Ινδίας

Τρία δολάρια κάτω από το πλαφόν των 60 δολαρίων ανά βαρέλι το ρωσικό αργό

Ρωσία: Στα ευρωπαϊκά ρεζερβουάρ το πετρέλαιό της παρά το εμπάργκο – Ο ρόλος της Τουρκίας και της Ινδίας

Οι Ευρωπαίοι οδηγοί μπορεί να βρίσκουν ρωσικό ντίζελ στα ρεζερβουάρ τους παρά το μπλόκο στις εισαγωγές από τη Μόσχα, αφού οι ρυθμιστικές αρχές δεν διαθέτουν εργαλεία για τον εντοπισμό της προέλευσης των καυσίμων όταν αυτά έχουν περάσει και από άλλες χώρες.

Την ίδια στιγμή, το ρωσικό αργό πετρέλαιο – το Urals oil – έπεσε στην αγορά εμπορευμάτων της Αγίας Πετρούπολης στο επίπεδο των 57 δολαρίων ανά βαρέλι, δηλαδή 3 δολάρια χαμηλότερα από το πλαφόν που επέβαλε η Ευρωπαϊκή Ένωση.

Όπως είναι γνωστό, η ΕΕ έθεσε σε ισχύ την απαγόρευση των προμηθειών ρωσικού αργού από τις 5 Δεκεμβρίου και θα απαγορεύσει τα ρωσικά προϊόντα πετρελαίου από τις 5 Φεβρουαρίου του 2023, καθώς προσπαθεί να στερήσει από τη Ρωσία υπερέσοδα από ενεργειακές συναλλαγές. Η Βρετανία τερμάτισε τις εισαγωγές πετρελαίου και πετρελαιοειδών από τις 5 Δεκεμβρίου.

Ωστόσο, πηγές της αγοράς επισήμαναν στο Reuters πως το γεγονός ότι η προέλευση του αργού δεν μπορεί να εντοπιστεί μετά τη διύλιση και ανάμειξή του καθιστά πιθανό το σενάριο ποσότητες ρωσικού ντίζελ να παραδοθουν σε χώρες όπως η Τουρκία και η Ινδία, και αυτές να το εξάγουν.

Σημειώνεται δε, ότι από τις πρώτες ημέρες του πολέμου η Ρωσία πωλούσε πετρέλαιο με σημαντικές εκπτώσεις σε χώρες όπως η Ινδία, η Τουρκία και η Κίνα, πράγμα που σημαίνει ότι τα διυλιστήριά τους είχαν πολύ μεγάλα περιθώρια κέρδους στα τελικά προϊόντα που παρήγαγαν.

Η Ευρώπη επιδιώκει να αναπληρώσει έως και 600.000 βαρέλια ημερησίως μετά τις ρωσικές απώλειες, σύμφωνα με τον Eugene Lindell, αναλυτή της εταιρείας συμβούλων FGE.

H κακή φήμη που συνεπάγεται για τους προμηθευτές η αγορά ρωσικών καυσίμων, σε συνδυασμό με τη δυσκολία να ασφαλιστούν τα φορτία, προμηνύουν ότι περιορισμένες ποσότητες ρωσικού αργού θα διοχετευθούν απευθείας προς την Ευρώπη, μόνον από καποιους μικρούς παίκτες της αγοράς.

Τα ολλανδικά τελωνεία, τα οποία επιβλέπουν τον σημαντικό εμπορικό και αποθηκευτικό κόμβο Άμστερνταμ-Ρότερνταμ-Αμβέρσα, οι βρετανικές αρχές και το Διεθνές Χρηματιστήριο Εμπορευμάτων (ICE) θα ελέγχουν τα επίσημα πιστοποιητικά προέλευσης των πλοίων εισαγωγής.

Σε περίπτωση αμφιβολίας, τα τελωνεία του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ολλανδίας μπορούν να ζητήσουν πρόσθετα έγγραφα για προσδιορίσουν την προέλευση του εμπορεύματος, όπως συμφωνίες, τιμολόγια ή δελτία αποστολής από φορτωτικές.

Το ICE θα εξετάζει επίσης τα πιστοποιητικά εκφόρτωσης και τις αποδείξεις από τα διυλιστήρια για το πού έχει γίνει η επεξεργασία του εμπορεύματος.

Για να γίνει αποδεκτό οποιοδήποτε ντίζελ ως μη ρωσικής προέλευσης, η Βρετανία, η Ευρωπαϊκή Ένωση και το ICE απαιτούν να έχει υποστεί ουσιαστική επεξεργασία εκτός Ρωσίας.

Η μεταποίηση θεωρείται ουσιαστική μόνο εάν έχει ως αποτέλεσμα την παραγωγή ενός νέου προϊόντος ή αντιπροσωπεύει ένα σημαντικό στάδιο της διαδικασίας που πραγματοποιείται σε επιχείρηση εξοπλισμένη για τον σκοπό αυτό“, αναφέρει ο ιστότοπος της βρετανικής κυβέρνησης.

Η ανάμειξη ρωσικού ντίζελ σε άλλη χώρα με μη ρωσικό ισοδύναμο δεν θα άλλαζε την προέλευσή του. Η διύλιση, όμως, ρωσικού αργού (Urals) σε ντίζελ -σε άλλη χώρα- θα το έκανε.

Το παιχνίδι με τις φορτωτικές

Πηγές της αγοράς σημειώνουν ότι είναι πρακτικά αδύνατο να εντοπιστεί η προέλευση του αναμεμειγμένου ή διυλισμένου ντίζελ και είναι δύσκολο να παρακολουθηθούν οι μεταφορτώσεις από πλοίο σε πλοίο (STS), πράγμα που σημαίνει ότι αυτές οι πτυχές των κυρώσεων εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την «καλή θέληση» των παραγόντων της αγοράς, σύμφωνα με δύο πηγές της πετρελαϊκής βιομηχανίας που μίλησαν στο Reuters.

Ο όγκος των μεταφορτώσεων μεταξύ δεξαμενόπλοιων που συνδέονται με τη Ρωσία έχει “αυξηθεί δραματικά” από τον Φεβρουάριο, δήλωσε η εταιρεία ναυτιλιακών δεδομένων και αναλύσεων Windward.

«Αν ξεφόρτωνες ρωσικό ντίζελ σε ένα πιο «χαλαρό» λιμάνι, θα μπορούσες να το αναμείξεις και να το εξάγεις εκ νέου με διαφορετική φορτωτική και διαφορετική προέλευση», είπε στο Reuters μία από τις πηγές, που ασχολείται με την αποθήκευση και τη μεταφορά πετρελαιοειδών.

Ο ρόλος της Τουρκίας

Το ρωσικό ντίζελ είναι πιθανό να παραδοθεί και να επανεξαχθεί από χώρες όπως η Τουρκία και η Ινδία, ανέφεραν στο Reuters πηγές της αγοράς.

Η Ρωσία θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τα πλοία της για να μεταφέρει ντίζελ στην Τουρκία, όπου μπορεί να μεταφερθεί σε δεξαμενόπλοια μεσαίου μεγέθους, δήλωσαν δύο πηγές της βιομηχανίας.

“Θα μπορούσα να σκεφτώ ότι η Τουρκία εξάγει εκ νέου τα βαρέλια ή τα «βαφτίζει» εγχώρια και στέλνει στο εξωτερικό μεγαλύτερες ποσότητες από την παραγωγή της”, είπε ο αναλυτής της Kpler, Kevin Wright.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

Η Ευρώπη έχει ήδη αρχίσει να αντικαθιστά τις ρωσικές εισαγωγές ντίζελ με διυλισμένο προϊόν από τη Μέση Ανατολή, αλλά οι αναλυτές αναμένουν ότι η Ινδία θα διυλίσει περισσότερο ρωσικό αργό και θα αυξήσει τις εξαγωγές ντίζελ προς την Ευρώπη.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.