Παρ ότι υπάρχουν βάσιμες ενδείξεις ότι η Ελλάδα θα έρθει επιτέλους σε τροχιά ισχυρής ανάπτυξης, τα ελληνικά κανάλια τουλάχιστον αυτή τη στιγμή, στο σύνολο τους τελούν υπό βαθιά κρίση. Γιατί άραγε;

Γιατί έχουν μειωθεί δραματικά οι διαφημιστικές δαπάνες. Γιατί όμως έχουν μειωθεί τα διαφημιστικά έσοδα; Mα, γιατί ο κόσμος δεν βλέπει τηλεόραση όσο έβλεπε. Και γιατί ο κόσμος δεν βλέπει τηλεόραση όσο έβλεπε;

Ας ρίξουμε μια ενδόμυχη ματιά με τον μεγεθυντικό φακό, μέσα από ”χαριτωμένα” παραδείγματα.

Πρόσφατα είδαμε την απολαυστική ατάκα της κ. Νοτοπούλου με τον Τσέο.

Ανεξαρτήτως τηλεθέασης της δεδομένης εκπομπής, όπου ξέφυγε το μαργαριτάρι, έγινε μια ολόκληρη ανακύκλωση μετά στο διαδίκτυο. Η ατάκα έγινε viral, το twitter και τα υπόλοιπα μέσα πήραν φωτιά από σχόλια και φυσικά το πρόσωπο έμεινε στην επικαιρότητα για τους λάθος λόγους.

Ο άγιος σκοπός του ντόρου επετεύχθη, ακόμα και αν κάποιοι σκέφτηκαν να σκίσουν τα πτυχία τους αφενός, ενώ αφετέρου εξήγαγαν το λογικό συμπέρασμα, ότι όταν είσαι Κατερίνα Νοτοπούλου μπορείς να απογειώσεις την καριέρα σου από ένα level που αρχίζει με το αξίωμα της καθαρίστριας και που φυσικά φτάνει μέχρι τον Τσέο, που όμως η αλήθεια είναι ότι ονομάζεται CEO.

Μια άλλη χαριτωμένη στιγμή ήταν όταν μια καλλίγραμμη αλλοδαπή στο δημοφιλέστατο σόου μοντέλων, είπε ότι έχει πειράξει μόνο χείλια και ”cheetos”, και παρότι δεν κατάφερε να περάσει την πύλη του παραδείσου του τηλε-reality, με την αντίστοιχη αναπαραγωγή στο διαδίκτυο κέρδισε επάξια τα 5 λεπτά δημοσιότητας που προφανώς θα προσπαθήσει να κεφαλαιοποιήσει..

Μια αρκετά ”επικίνδυνη” στιγμή, όχι όμως για τους -προφανείς λόγους – ήταν ο ντόρος που ξέσπασε με τον γοητευτικό και αρρενωπότατο κατά τα άλλα Τούρκο αστέρα, με το viral πια περιστατικό της ατυχούς χειρονομίας στον αρχαιολογικό χώρο. Εδώ εγείρονται δύο μείζονα ζητήματα που αφορούν άπαντες εμπλεκόμενους με τα media.

Πως μπορείς να απομονώσεις μια εικόνα πρώτον, και δεύτερον τι τεράστια δυναμική έχει το να απομονώσεις μια εικόνα, προκειμένου να στείλεις είτε διττά ή ψευδή μηνύματα ή μηνύματα εν πάση περιπτώσει που ξέρεις ότι δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, αλλά θα κάνουν ένα τεράστιο ντόρο, που ασφαλώς και πάλι θα κρατήσει το πρόσωπο ψηλά στην επικαιρότητα.

Τρίτο και σπουδαιότερο μείζον ηθικό ζήτημα, το τεράστιο εθνικό παραλήρημα που ξέσπασε και πάλι στο διαδίκτυο. Με απόλυτο σεβασμό στους Έλληνες και με απόλυτη κατανόηση στο κύτταρο μας που έχει πάντα καταγεγραμμένη την περηφάνια, την ευθιξία, την λεβεντιά, και την πανέξυπνη – πολυμήχανη σκέψη, θα ήθελα με ταπεινοφροσύνη να ρωτήσω.

Ποιοι από εμάς γνωρίζουμε το σπήλαιο του Πλάτωνα και τη σημασία του.
Πότε επισκεφτήκαμε τελευταία φορά το μουσείο της Ακρόπολης.

Πόσα συνολικά τουρκικά σίριαλ ”μεταδίδει” η ελληνική τηλεόραση και τι μερίδιο πίτας συνολικά καταλαμβάνουν στην τηλεθέαση.

Με την ίδια λοιπόν ευκολία που έχουμε στο τσεπάκι μας τον μέγα ήρωα μας Κολοκοτρώνη, και τον Παρθενώνα, με την ίδια ευκολία απομακρυνόμαστε από την ουσία του πολιτισμού και της ιστορίας μας, που η βαθιά αλλά επίπονη ωστόσο κατανόησή της, θα μπορούσε να μας βγάλει από ατραπούς και αδιέξοδα και να μας κάνει καλύτερους και δημιουργικότερους ως ανθρώπους αλλά και φυσικά ως λαό.

Τι κάνει όμως η ελληνική τηλεόραση – αν κάνει- για την πνευματική εξέλιξη μας, στο σύνολό της, βεβαίως, γιατί λαμπρές εξαιρέσεις και καλοδουλεμένα προϊόντα πάντα υπάρχουν ως αντίβαρο, και κατά δεύτερο λόγο, είναι όντως υποχρεωμένη ως μέσο να εξελίσσει νοητικά τον άνθρωπο ή απλώς να τον ψυχαγωγεί και να τον ενημερώνει;

Και τι σημαίνει ψυχαγωγία;

Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, στην Αμερική π.χ που είναι η Μέκκα των media και των copy paste τηλε-προϊόντων που φτάνουν σε εμάς, το συντριπτικό 92% των Αμερικανών επιλέγει για την ενημέρωσή του, πολλαπλές πλατφόρμες, ήτοι τοπικός και εθνικός τύπος, ίντερνετ ασφαλώς, ραδιόφωνο. Μόλις το 7% επιλέγει να ενημερωθεί από ένα μόνο κανάλι.

Στην Ελλάδα πια, τα πράγματα λίγο πολύ δεν διαφέρουν. Το 61% ενημερώνεται κυρίως από το ίντερνετ, και από αυτούς το 27% από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Τρίτη και καταϊδρωμένη η τηλεόραση ενημερωτικά εξυπηρετεί τις ανάγκες του εν δυνάμει κοινού. (21%).

Παρά λοιπόν τη σχετικά καλή θέση στη λίστα, η τηλεόραση φαίνεται να έχει απολέσει καταρχήν την βασιλεία της αφού τα 40ρια της ΑGB είναι περασμένα μεγαλεία .. και από την άλλη όταν το ταβάνι είναι μόλις 21% σε τηλεθέαση, τότε υποθέτει κανείς ότι είναι πολύ δύσκολο να διαμοιραστεί όλο αυτό το ποσοστό σαν κέρδος και στα κανάλια και στα ακριβά ονόματα που έχει ως κράχτες, και στο προσωπικό του και να έχει και ανάπτυξη.

Γιατί όμως ο κόσμος απαξιώνει την τηλεόραση ;

Η ταχύτητα που εξαπλώνεται η είδηση στο διαδίκτυο, είναι η εύκολη απάντηση χωρίς όμως δεύτερη ανάγνωση. Η βαθύτερη αιτία είναι γιατί ο κόσμος νιώθει πάλι στο σύνολό του ότι δεν ενημερώνεται αντικειμενικά από την τηλεόραση.

Αυτό σημαίνει ότι ο κόσμος έχει χάσει την εμπιστοσύνη του στα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης. Σε συνδυασμό με τις αρνητικές ειδήσεις που κατακλύζουν την καθημερινότητα ή την επίκληση των αρνητικών συναισθημάτων του τηλεθεατή από τα μέσα, με όλη αυτή η προπαγάνδα που νιώθει σε βάρος του ο κατέχων το τηλεχειριστήριο, οδηγείται σε αμυντική συμπεριφορά ή συμπεριφορά αυτοπροστασίας του νευρικού του συστήματος.

Δηλαδή απομακρύνεται.

Και τι επιλέγει; Υποκατάστατα. Ισχυρό Υποκατάστατο είναι βεβαίως το ίντερνετ που του παρέχει την δυνατότητα επιλογής και φιλτραρίσματος της είδησης, και υποκατάστατα ψυχαγωγίας που είναι η δεύτερη βασική ανάγκη, και μπορεί να είναι μια ταινία στο ΝΕΤFLIX πχ ή μια βόλτα στο θέατρο ή η ανάγνωση ενός ενδιαφέροντος βιβλίου.

Συμπερασματικά η ελληνική τηλεόραση ως κύκλος ζωής προϊόντος διανύει φάση ωρίμανσης τελικού σταδίου και αρχή πτώσεως. Όσον αφορά τους πελάτες τηλεθεατές, υποτίμησαν ή υποτιμήθηκε η νοημοσύνη τους σε βαθμό ΄΄κακουργήματος΄΄.

Τα αποτελέσματα γνωστά, κλίκες, αναξιοκρατία, και βαθιά κρίση. Για να φέρουμε λοιπόν τον κόσμο πάλι, πρέπει να φέρουμε και την τηλεόραση που μας αξίζει και όχι τύπου trash TV που είναι εύκολη λύση.

Προς επιβεβαίωση των παραπάνω ισχυρισμών, ”οι άγριες μέλισσες” για τις οποίες έγινε εξίσου τεράστιος ντόρος, αλλά για τους σωστούς λόγους αυτή τη φορά, και έδωσαν ένα μεγάλο όσο ηχηρό χαστούκι και πολλαπλά μηνύματα.

Τι θέλει ο κόσμος να δει; Ποιότητα και σεβασμό στο πρόσωπό του, αντικειμενική ενημέρωση και χρηστικές συμβουλές. Κοινώς το ΥouTube στην καλή του εκδοχή πρέπει να έρθει στην TV αλλιώς θα την εξαφανίσει σταδιακά αλλά μοιραία.

Ας αναλογιστούμε.. γιατί οι ελληνικές ταινίες άντεξαν στον χρόνο; γιατί μιλούσαν στο πνεύμα και στην καρδιά ενός μπαρουτοκαπνισμένου λαού χωρίς να προσβάλλουν την νοημοσύνη του, που όμως είχε ανάγκη την ελπίδα και το χαμόγελο…
Όπως και τώρα..

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

* Η Άλκηστη Ζαλοκώστα είναι έγκριτη δημοσιογράφος και τηλεοπτική παρουσιάστρια