
Σε αντίθεση με προηγούμενους Ποντίφικες που συχνά χρησιμοποιούσαν πολυτελή θωρακισμένα αυτοκίνητα, ο Φραγκίσκος είχε επιλέξει μια ποικιλία οικονομικών οχημάτων και ειδικά διαμορφωμένων «Popemobile» αυτοκινήτων.
Ακολουθεί ένα αφιέρωμα στα σημαντικότερα οχήματα που χρησιμοποίησε ο Πάπας Φραγκίσκος κατά τη διάρκεια της θητείας του.
Ο Πάπας Φραγκίσκος υιοθέτησε εξαρχής έναν λιτό τρόπο ζωής, κάτι που αντικατοπτρίζεται και στα μεταφορικά του μέσα.
Από την πρώτη κιόλας ημέρα της εκλογής του το 2013, απέφυγε τη λιμουζίνα και προτίμησε να επιστρέψει με ένα μινιβάν μαζί με τους υπόλοιπους καρδινάλιους.
Λίγους μήνες αργότερα προέτρεψε τους ιερείς και τις μοναχές να αποφεύγουν τα ακριβά, πολυτελή αυτοκίνητα:
«Με πονάει όταν βλέπω έναν ιερέα ή μια καλόγρια με το τελευταίο μοντέλο αυτοκινήτου, δεν μπορείτε να το κάνετε αυτό. Ένα αυτοκίνητο είναι απαραίτητο για πολλή δουλειά, αλλά, σας παρακαλώ, επιλέξτε ένα πιο ταπεινό.
Αν σας αρέσει το φανταχτερό, σκεφτείτε πόσα παιδιά πεθαίνουν από την πείνα στον κόσμο».
Μία από τις πρώτες επιλογές οχήματος του Πάπα Φραγκίσκου στο Βατικανό ήταν ένα σκούρο μπλε Ford Focus αντί της παραδοσιακής λιμουζίνας.
Πρόκειται για ένα απλό αυτοκίνητο του 2006, αρχικά ανήκον στο στόλο του Βατικανού, το οποίο ο νέος Πάπας πρόσεξε τυχαία να περνά και ζήτησε να χρησιμοποιεί αντί του πολυτελούς Mercedes με πινακίδα “SCV 1”.
Το Focus αυτό θωρακίστηκε κατάλληλα και χρησιμοποιήθηκε για τις μετακινήσεις του εντός Ρώμης και για επίσημες επισκέψεις.
Ο ίδιος ο Πάπας είχε καλέσει τους κληρικούς «να επιλέγουν πιο ταπεινά οχήματα» και να εστιάζουν στους φτωχούς, δίνοντας ο ίδιος το παράδειγμα.
Λίγο μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, ο Φραγκίσκος δέχθηκε ένα ιδιαίτερο δώρο: έναν παλιό Renault 4L μοντέλο 1984 με 300.000 χιλιόμετρα στο κοντέρ.
Ο Πάπας όχι μόνο παρέλαβε το ταπεινό Renault 4, αλλά μπήκε ο ίδιος στο τιμόνι και έκανε μια βόλτα μέσα στο Βατικανό, αφήνοντας άφωνους τους άνδρες ασφαλείας του.
Το λευκό Renault 4 με ιταλικές πινακίδες Verona έγινε έτσι ένα σύμβολο της «φτωχής Εκκλησίας» που οραματίζεται ο Φραγκίσκος.
Όταν ο Πάπας επισκέφθηκε τις Ηνωμένες Πολιτείες το 2015, έστειλε ηχηρό μήνυμα ήδη από την επιλογή του οχήματος.
Κατά την άφιξή του στην Ουάσιγκτον, επιβιβάστηκε σε ένα μικρό μαύρο Fiat 500L. Η εικόνα του ισχυρού θρησκευτικού ηγέτη μέσα σε ένα οικογενειακό αυτοκίνητο εν μέσω μιας πομπής θωρακισμένων SUV ήταν εντυπωσιακή.
Η επιλογή του Fiat συνδέθηκε και με το οικολογικό του όραμα, ενώ το αυτοκίνητο αυτό δημοπρατήθηκε αργότερα για φιλανθρωπικούς σκοπούς.
Ο Φραγκίσκος συχνά χρησιμοποίησε Popemobile ανοιχτού τύπου – τροποποιημένα τζιπ ή ημιφορτηγά – ώστε να βρίσκεται πιο κοντά στον κόσμο. Χαρακτηριστικά παραδείγματα:
Ο Πάπας προσαρμοζόταν σε κάθε χώρα, συχνά χρησιμοποιώντας οχήματα τοπικής παραγωγής, με στόχο την επαφή με τον λαό και τη συμβολική απλότητα.
Το 2019 ο Πάπας έλαβε ένα ειδικά διαμορφωμένο Dacia Duster 4×4 από τη Renault. Το αυτοκίνητο αυτό, με λευκό χρώμα και ανοιγόμενη οροφή, είχε κατασκευαστεί στη Ρουμανία και είχε μετατροπές για να μπορεί να στέκεται όρθιος και να χαιρετά το πλήθος.
Χρησιμοποιήθηκε σε επισκέψεις του και αποτέλεσε ένα ακόμα σύμβολο της προσιτής μετακίνησης.
Ο Πάπας Φραγκίσκος έλαβε κατά καιρούς πολυτελή δώρα – όπως μια Lamborghini Huracán και μια Harley-Davidson – τα οποία όμως δημοπράτησε για φιλανθρωπικούς σκοπούς.
Αυτές οι κινήσεις δείχνουν τη συνέπεια της στάσης του: η πολυτέλεια μετατρέπεται σε στήριξη των αδυνάτων.
Τα τελευταία χρόνια, ο Πάπας στράφηκε δυναμικά προς την ηλεκτροκίνηση, κατέχοντας αυτοκίνητα όπως:
Τον Δεκέμβριο του 2024, ο Πάπας απέκτησε την πρώτη πλήρως ηλεκτρική Papamobile, βασισμένη στη νέα Mercedes G-Class.
Το όχημα διαθέτει υπερυψωμένο θρόνο, ανοιχτή οροφή, ειδική πλατφόρμα και όλα τα χαρακτηριστικά ασφαλείας. Η παράδοσή της έγινε στο πλαίσιο του Ιωβηλαίου Έτους 2025.
Η Mercedes συνεργάστηκε με το Βατικανό για την πλήρη ηλεκτροκίνηση, προσφέροντας ένα όχημα μηδενικών ρύπων που αντανακλά τις αρχές της Laudato Si’.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.