
Σε θρίλερ εξελίσσεται η υπόθεση της έκρηξης από μαγνητική νάρκη στο ελληνικό δεξαμενόπλοιο Vilamoura, ιδιοκτησίας του εφοπλιστή Γιώργου Οικονόμου, καθώς υπάρχουν σοβαρές υποψίες για πιθανή «μαύρη» επιχείρηση της ουκρανικής GUR, επειδή είχε μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο.
Σημειώνεται ότι η έκρηξη έγινε ακριβώς στο όριο της εξόδου από τον Κόλπο της Σύρτης στην Λιβύη.
Είναι το τέταρτο τέτοιο περιστατικό που έπληξε την εμπορική ναυτιλία στην περιοχή τους τελευταίους μήνες όπως δήλωσαν πηγές από τον χώρο της ναυτιλιακής ασφάλειας και όλα τα πλοία που επλήγησαν είχαν ένα κοινό σημείο: Είχαν επισκεφτεί ρωσικά λιμάνια και είχαν μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο.
A series of #attacks on oil #tankers using magnetic #mines occurred on five vessels, the last of which was the #Greek tanker #Vilamoura off the coast of #Libya
All of the tankers had recently entered #Russian ports, leading some experts to speculate that #Ukraine was #involved. pic.twitter.com/1McFpv1lWM
— Moriarty (@777Moriarty777) July 2, 2025
Το ελληνικό πλοίο είχε κάνει δύο στάσεις τους τελευταίους μήνες στο ρωσικό λιμάνι Ουστ-Λούγκα στη Βαλτική Θάλασσα και στο ρωσικό λιμάνι Νοβοροσίσκ στη Μαύρη Θάλασσα, σύμφωνα με τα στοιχεία της MarineTraffic.
«Οι έρευνες για τις ύποπτες επιθέσεις με νάρκες σε δεξαμενόπλοια συνδέονται όλες με πρόσφατες προσεγγίσεις σε ρωσικά λιμάνια, υποδεικνύοντας μια στοχευμένη απειλή για τα πλοία που εμπλέκονται στο εμπόριο ρωσικού πετρελαίου, πιθανώς λόγω γεωπολιτικών εντάσεων γύρω από τις δυτικές κυρώσεις», ανέφερε σε έκθεση αυτή την εβδομάδα η βρετανική εταιρεία ναυτικής ασφάλειας Dryad Global.
Οι δυτικές χώρες έχουν επιβάλει κυρώσεις στη Ρωσία για τον πόλεμο στην Ουκρανία και η G7 έχει επιβάλει ανώτατο όριο τιμής 60 δολαρίων το βαρέλι στις εξαγωγές πετρελαίου της Μόσχας.
Τρία πετρελαιοφόρα υπέστησαν ζημιές από εκρήξεις σε ξεχωριστά περιστατικά στη Μεσόγειο τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο, χωρίς να έχουν γίνει γνωστά τα αίτια.
Τα περιστατικά αυτά είναι τα πρώτα που αφορούν ζημιές από εκρήξεις σε μη στρατιωτικά πλοία στην κεντρική Μεσόγειο εδώ και δεκαετίες.
Ένα άλλο δεξαμενόπλοιο επίσης υπέστη ζημιές από εκρήξεις όταν ήταν αγκυροβολημένο στο λιμάνι Ουστ-Λούγκα τον Φεβρουάριο, γεγονός που ώθησε τους δύτες να αναζητήσουν νάρκες γύρω από το ρωσικό λιμάνι.
Aν το περιστατικό προστεθεί στα υπόλοιπα τότε ο συνολικός αριθμός τους φτάνει τα πέντε και δείχνει οργανωμένο σχέδιο που μόνο η ουκρανική GUR έχει άμεσο συμφέρον να το πραγματοποιήσει.
Δείχνει επίσης πως αν αυτή βρίσκεται πίσω από όλα αυτά οι Ουκρανοί μπορούν να τριγυρίζουν ανενόχλητοι στην Μεσόγειο και να επιλέγουν στόχους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα ουκρανικά ΜΜΕ αναφέρθηκαν στην έκρηξη του ελληνικού τάνκερ.
Russia lost control over a part of its sanction-evading oil business
Ukraine’s Defense Intelligence said a powerful explosion occurred in the engine room of the Vilamoura tanker, while it was en route from the Libyan port of Es-Zuwaytinahttps://t.co/2uqNpdrC0w pic.twitter.com/iYniDGpbFO
— Euromaidan Press (@EuromaidanPress) July 1, 2025
Μάλιστα η GUR εξέδωσε ανακοίνωση γι΄αυτό:
«Μια ισχυρή έκρηξη σημειώθηκε στο μηχανοστάσιο του δεξαμενόπλοιου Vilamoura στις 27 Ιουνίου, ενώ αυτό βρισκόταν καθ’ οδόν από το λιμάνι Es-Zuwaytina της Λιβύης.
Ο σκιώδης στόλος της Ρωσίας περιλαμβάνει μια μεγάλη ομάδα πετρελαιοφόρων που χρησιμοποιούνται για την παράκαμψη των δυτικών κυρώσεων και των ανώτατων ορίων τιμών που επιβλήθηκαν μετά την έναρξη του ολοκληρωτικού πολέμου της κατά της Ουκρανίας.
Πολλά από αυτά τα δεξαμενόπλοια είναι παλιά και κακοσυντηρημένα, γεγονός που δημιουργεί κινδύνους για το περιβάλλον και τη ναυτική ασφάλεια.
Η πλειονότητα του βασικού σκιώδους στόλου της Ρωσίας παραμένει χωρίς κυρώσεις και λειτουργική».
Είναι το λιγότερο περίεργο το ότι η GUR εξέδωσε ανακοίνωση για το περιστατικό αυτό.
Το δεξαμενόπλοιο Vilamoura, με σημαία Νήσων Μάρσαλ, είχε αναχωρήσει από το λιμάνι Ζουετίνα της Λιβύης στις 27 Ιουνίου με προορισμό το Γιβραλτάρ με περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου, όταν σημειώθηκε έκρηξη στο μηχανοστάσιο, όπως δήλωσε η εταιρεία διαχείρισης του, TMS, με έδρα την Ελλάδα.
Το πλοίο θα έφτανε στην Ελλάδα χθες ή το αργότερο σήμερα.
Η τελευταία θέση του δεξαμενόπλοιου ήταν στα ανοικτά των νότιων ακτών της Ελλάδας, σύμφωνα με δεδομένα παρακολούθησης πλοίων στην πλατφόρμα MarineTraffic την Τρίτη.
Το μηχανοστάσιο του πλοίου πλημμύρισε λόγω της έκρηξης και το πλοίο έχασε την ικανότητα ελιγμών, αν και κατάφερε να ρυμουλκηθεί προς την Ελλάδα, πρόσθεσε η TMS σε ανακοίνωσή της τη Δευτέρα.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο info3@pronews.gr και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.