
«Έφυγε» από τη ζωή σε ηλικία 74 ετών, από ανοξαιμική εγκεφαλοπάθεια, ο επιχειρηματίας Πάνος Μαρινόπουλος.
Ο Πάνος Μαρινόπουλος ήταν μέλος της ομώνυμης ιστορικής ελληνικής οικογένειας, η οποία δραστηριοποιήθηκε για δεκαετίες στους κλάδους του λιανεμπορίου μέσω της ομώνυμης αλυσίδας λιανικής και της φαρμακοβιομηχανίας ΦΑΜΑΡ.
Είχε αποκτήσει δύο παιδιά με την Ιωάννα Μαρινοπούλου.

Είχε σπουδάσει στην Φαρμακευτική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και στη συνέχεια στο Ινστιτούτο Πολιτικών Επιστημών στο Παρίσι.
Ο Πάνος Μαρινόπουλος είχε ακόμα διατελέσει μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου σε διάφορες εταιρείες του ομίλου, όπως: Famar S.A. (φαρμακοβιομηχανία), Αφοί Μαρινόπουλοι, ΤΙΤΑΝ.
Επίσης, είχε συμμετάσχει προσωπικά και ανεξάρτητα από τον όμιλο σε άλλες επιχειρηματικές προσπάθειες.
Εκτός από την επιχειρηματική του πορεία, ήταν ενεργός και στον πολιτιστικό χώρο. Ήταν ταμίας και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος Νικολάου και Ντόλλης Γουλανδρή – Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
Η ιστορία της εταιρείας
Το Νοέμβριο του 1893 ο Δημήτρης Μαρινόπουλος άνοιξε στην περιοχή της Νεάπολης – μεταξύ των Εξαρχείων και του Κολωνακίου – το πρώτο του φαρμακείο. Το 1993 η οικογένεια Μαρινόπουλου έκλεισε τα 100 χρόνια της επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Εκείνη την χρονιά από την διοίκηση της Νίκης ΑΕ – που η λιανεμπορική «ναυαρχίδα» για χρόνια του ομίλου – στάλθηκε μία επιστολή στους προμηθευτές της με την οποία τους ζητούσε να της κάνουν … «δώρα» λόγω των γενεθλίων της! Η μάλλον ένα συγκεκριμένο και πολύ… «ακριβό δώρο».
Ζήτησε να της «χαρίσουν» πίστωση τριών εβδομάδων! Τα «αφεντικά» των μεγάλων προμηθευτικών επιχειρήσεων των καταναλωτικών προϊόντων έγιναν έξαλλα! Λογικό. Διότι καταστρατηγούνταν οι ετήσιες συμφωνίες που είχαν συνάψει. Ο κ. Δημήτρης Δασκαλόπουλος, τότε «αφεντικό» της γαλακτοβιομηχανίας «Δελτα», της μεγαλύτερης της ελληνικής αγοράς, ζητά εκτάκτως συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του Ελληνικού Συνδέσμου Βιομηχανιών Επωνύμων Προϊόντων (ΕΣΒΕΠ) για να συζητηθεί το θέμα.
Πράγματι συγκαλείται το διοικητικό συμβούλιο, – ω του θαύματος! – το ένα μετά από το άλλο τα μέλη του, παρότι είναι εξοργισμένα με τη συγκεκριμένη … notam του ομίλου Μαρινόπουλου, θεωρούν ότι δεν έχουν τα περιθώρια να αντιδράσουν να δυναμικά – είναι ο μεγαλύτερος λιανέμπορος της αγοράς και δεν θέλουν να συρρικνωθεί η παρουσία τους στα ράφια του. Ετσι η συνεδρίαση κατέληξε χωρίς αποτελεσμα. Και ο καθείς πορεύτηκε ανάλογα με τις δυνατότητες του.
Την Τρίτη 28 Ιουνίου 2016, στις 10 το πρωί, οι δικηγόροι του ομίλου Μαρινόπουλου καταθέτουν στο Πρωτοδικείο Αθηνών αίτηση για την υπαγωγή της εταιρείας Carrefour – Μαρινόπουλος ΑΕ στις προστατευτικές διατάξεις από τους πιστωτές της, του άρθρου 106β του πτωχευτικού κώδικα. Οταν η πληροφορία δημοσιεύτηκε στις 10.30 το πρωί της ίδιας μέρας ήταν σαν να έπεσε «βόμβα» στην αγορά.
Οχι πως η αγορά περίμενε κάτι διαφορετικό, δεδομένου ότι τα πρόδρομα σημάδια αυτή της εξέλιξης ήταν ορατά «διά γυμνού οφθαλμού», αλλά ο κάθε επιχειρηματίας που συναλλάσσονταν με τον όμιλο είχε την ελπίδα πως «κάτι μπορεί να γίνει» γι’ αυτό ακριβώς και συνέχιζε την συναλλαγή μαζί του.
Η ελληνική οικονομία δεν έχει βγει ακόμη από την κρίση και οι επιχειρήσεις είναι εκτεθειμένες στον μεγαλύτερο – από πλευράς πωλήσεων και δικτύου – λιανεμπορικό όμιλο της αγοράς. Ιδιαίτερα οι επιχειρήσεις – ελληνικές βιομηχανίες και πολυεθνικές εταιρείες – που είχαν την μεγαλύτερη έκθεση στην Carrefour – Μαρινόπουλος ΑΕ δεν μπορούσαν να το πιστέψουν. Στη πιο δεινή όμως θέση βρέθηκαν εκατοντάδες μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που οι οφειλές του ομίλου προς αυτές αν δεν καταβάλλονταν μπορούσαν να τις ρίξουν στα βράχια!
Εκείνη την ημέρα έκλεισε ο κύκλος μιας από τις πιο ισχυρές επιχειρηματικές οικογένειες της ελληνικής αγοράς, μετά από 123 χρόνια δραστηριότητας και τέσσερις γενιές! Αν και η οικογένεια Μαρινόπουλου για δεκαετίες ήταν ταυτισμένη με το κλάδο του φαρμάκου – η Famar δέσποζε για δεκαετίες στη φαρμακευτική αγορά – ωστόσο η είσοδο της στο λιανεμπόριο, αρχικά στον κλάδο των σούπερ μάρκετ και από τη δεκαετία του 1990 στον ευρύτερο κλάδο των καταναλωτικών προϊόντων, την ανέδειξε σε κορυφαίο «παίκτη» της ελληνικής αγοράς. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι η συνεργασία του ελληνικού ομίλου με τους ξένους επιχειρηματικούς ομίλους ήταν επί … «ίσοις όροις».
Όλες οι συνεργασίες ήταν «50% – 50%»! Ενώ παράλληλα – κι αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό – υπήρξε από τους βασικούς μετόχους της Τράπεζας Πίστεως, μετέπειτα Alpha Bank, με ποσοστό περί το 8% στις καλές εποχές, και βασικό στήριγμα του τότε προέδρου της Alpha Bank Γιάννη Κωστόπουλου.
Οπως επίσης δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι δανειοδοτήσεις του ομίλου είχαν εγγυητή το λιανεμπορικό του σκέλος. Από την άλλη πλευρά το ειδικός βάρος της οικογένειας Μαρινόπουλου στις οικονομικές εξελίξεις καταδεικνύεται από το γεγονός ότι η τρίτη γενιά, που την εκπροσωπούσαν οι Δημήτρης και Γιάννης Μαρινόπουλος στη διαμόρφωση της μεταπολεμικής βιομηχανικής πολιτικής της χώρας.
Ο Δημήτρης Μαρινόπουλος υπήρξε πρόεδρος του ΣΕΒ από το 1966 ως και το 1970 και από το 1974 ως και το 1978, αλλά συνέχισε να ασχολείται με τα του συνδέσμου και μετά από την απομάκρυνση του από την προεδρία. Ενώ είναι γνωστές οι στενές φιλικές σχέσεις της οικογένειας με την οικογένεια Καραμανλή – πρωτίστως με τον Κωνσταντίνο Καραμανλή. Και δεν σταμάτησαν καθ΄ όλη τη διάρκεια της παραμονής του πρώην Προέδρου της Δημοκρατίας στο Παρίσι.
Στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, που υπήρξε τελικά και η «αχίλλειος πτέρνα» του ομίλου, άρχισε να δραστηριοποιείται από το 1962 και η Νίκη ΑΕ, η εταιρεία της οικογένειας, είναι η πρώτη εταιρεία που καταγράφεται ως σύγχρονη και οργανωμένη λιανεμπορική επιχείρηση στην ελληνική αγορά.
Δεν είναι τυχαίος ο χρόνος δημιουργίας του λιανεμπορικού βραχίονα – την προηγούμενη χρονιά, το 1961 υπογράφτηκε η σύνδεση της Ελλάδας με την τότε ΕΟΚ και η ελληνική αγορά βρέθηκε στο «μικροσκόπιο» των μεγάλων ευρωπαϊκών επιχειρηματικών ομίλων. Οπως επίσης είναι ο πρώτος λιανεμπορικός όμιλος που αρχίζει τη συνεργασία του με ξένο όμιλο. Το 1966 αρχίζει η συνεργασία του με την γαλλική Printemps κι έτσι προκύπτουν τα «Prisunic Μαρινόπουλος». Κι από την Printemps του 1966 καταλήγει στην Carrefour το 1999.
Η ανάπτυξη του στη δεκαετία του 1980 και ιδιαίτερα του 1990 βασίστηκε κατά κύριο λόγο στην αύξηση των ημερών πίστωσης από τους προμηθευτές του – η πρώτη του εξαγορά ήταν η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Tresco AE του Θωμά Ράμμου, το τίμημα της οποία ήταν περί τα δύο δισεκατομμύρια δραχμές, εξασφαλίστηκε με την καθυστέρηση για δύο εβδομάδες της πληρωμής των προμηθευτών του.
Από τότε πραγματοποίησε πολλές εξαγορές σ΄ ολόκληρη την Ελλάδα, ακολουθώντας την ίδια τακτική. Το δίκτυο των καταστημάτων του επεκτάθηκε σ΄ολόκληρη την ελληνική αγορά, από την Κρήτη μέχρι τη Μακεδονία και κατόρθωσε να αναδειχθεί στον κορυφαίο όμιλος του ελληνικού λιανεμπορίου. Παράλληλα ήταν ο πρώτος όμιλος που ανέδειξε την κατηγορία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
Όμως χρόνο με τον χρόνο οι μέρες πίστωσης των προμηθευτών του αυξάνονταν. Μέχρι που ξέσπασε η οικονομική κρίση κι άρχισε η συρρίκνωση της κατανάλωσης. Οι γραμμές πίστωσης των επιχειρήσεων από τις τράπεζες επίσης συρρικνώθηκαν. Η εταιρεία οδηγήθηκε σε αδιέξοδο. Περίπου τότε ξέσπασαν και οι οικογενειακές έριδες. Τα τέσσερα ξαδέλφια που ως τότε ομονοούσαν και διοικούσαν τον επιχειρηματικό όμιλο χωρίστηκαν στα δύο.
Ο κ. Πάνος Μαρινόπουλος αποχώρησε από τη διοίκηση του ομίλου και την θέση του κατέλαβε ο κ. Λεωνίδας Μαρινόπουλος, στα χέρια του οποίου «έσκασε βόμβα» της κατάρρευσης. Λίγο πριν καταλήξει στην προσφυγή του άρθρου 106β, η διοίκηση του ομίλου απευθύνθηκε στην οικογένεια Σπύρου Σκλαβενίτη και συζητήθηκε σοβαρά το ενδεχόμενο της μετοχικής συνεργασίας. Ομως σε εκείνη τη φάση τα προβλήματα δεν ηταν πλέον διαχειρίσιμα.
Το αδιέξοδο ήταν πλήρες. Και τελικά και πάλι στην οικογένεια Σκλαβενίτη κατέληξε – για μήνες εξελίχθηκε ένα πολιτικό – επιχειρηματικό – τραπεζικό θρίλερ, και αρκετές φορές το σχέδιο σωτηρίας κινδύνεψε να καταστραφεί από έναν «συνασπισμό» αντίρροπων δυνάμεων. Αλλά τελικώς υπήρξε αίσια έκβαση. Σώθηκαν οι θέσεις 12.000 εργαζομένων, η αγορά και οι τράπεζες κατόρθωσαν να πάρουν ένα σημαντικό μέρος των οφειλών.
Η οικογένεια Μαρινόπουλου αποχώρησε από το επιχειρηματικό προσκήνιο.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο info3@pronews.gr και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.