Αυξημένες ασφαλιστικές εισφορές θα κληθούν να πληρώσουν από την 1η Ιανουαρίου 2027 οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι αυτοαπασχολούμενοι, καθώς τα ποσά που καταβάλλουν στον ΕΦΚΑ θα αναπροσαρμοστούν με βάση τον πληθωρισμό.
Με βάση το επικρατέστερο σενάριο για αύξηση του πληθωρισμού κατά 3,5% έως 3,8% μέσα στο 2026, η μηνιαία επιβάρυνση εκτιμάται ότι θα κυμανθεί από περίπου 9 έως 24 ευρώ, ανάλογα με την ασφαλιστική κατηγορία που έχει επιλέξει κάθε ασφαλισμένος.
Η μεγαλύτερη μερίδα των μη μισθωτών, περίπου το 80%, βρίσκεται στην πρώτη και χαμηλότερη ασφαλιστική κατηγορία.
Για αυτούς, η εισφορά κύριας ασφάλισης και υγείας από τα 250,77 ευρώ που είναι σήμερα αναμένεται να διαμορφωθεί περίπου στα 259,5 ευρώ τον μήνα.
Οι αυξήσεις θα επηρεάσουν όλες τις ασφαλιστικές κατηγορίες, με τα νέα ποσά να διαμορφώνονται ενδεικτικά ως εξής:
- 1η κατηγορία: Από 250,77 ευρώ σε περίπου 259,5 ευρώ, με αύξηση περίπου 9 ευρώ τον μήνα.
- 2η κατηγορία: Από 300,93 ευρώ σε περίπου 311,46 ευρώ, με επιβάρυνση περίπου 11 ευρώ.
- 3η κατηγορία: Από 360,63 ευρώ σε περίπου 373,25 ευρώ, με αύξηση περίπου 13 ευρώ.
- 4η κατηγορία: Από 433,47 ευρώ σε περίπου 448,64 ευρώ, με επιβάρυνση περίπου 15 ευρώ.
- 5η κατηγορία: Από 519,45 ευρώ σε περίπου 537,63 ευρώ, με αύξηση περίπου 18 ευρώ.
- 6η κατηγορία: Από 675,87 ευρώ σε περίπου 699,51 ευρώ, με επιβάρυνση περίπου 24 ευρώ.
Σε ετήσια βάση, η πρόσθετη επιβάρυνση θα ξεκινά από περίπου 105 ευρώ για όσους βρίσκονται στην πρώτη κατηγορία και θα φτάνει περίπου τα 284 ευρώ για εκείνους που έχουν επιλέξει την έκτη.
Γιατί αναστέλλεται ο δείκτης μισθών
Η αναπροσαρμογή των εισφορών θα γίνει με βάση τον πληθωρισμό και όχι τον δείκτη μεταβολής μισθών, καθώς προβλέπεται νέα αναστολή της εφαρμογής του τελευταίου για τρίτη συνεχόμενη χρονιά.
Συγκεκριμένα, διάταξη που εντάχθηκε στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας για τις εργασιακές σχέσεις και τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης μεταθέτει την ενεργοποίηση του δείκτη μισθών για το 2028.
Η εξέλιξη αυτή αποτρέπει μια μεγαλύτερη αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών, η οποία θα μπορούσε να προκύψει εάν η αναπροσαρμογή συνδεόταν με την πορεία των μισθών.
Ωστόσο, η επιβάρυνση για τους ελεύθερους επαγγελματίες θα είναι μεγαλύτερη από εκείνη του 2026, όταν οι εισφορές αυξήθηκαν κατά 2,5%.
Οι νέες τιμές αναμένεται να ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου 2027, ενώ οι ασφαλισμένοι θα καταβάλουν τις πρώτες αυξημένες εισφορές στο τέλος Ιανουαρίου. Η εξέλιξη αυτή ενδέχεται να οδηγήσει ορισμένους επαγγελματίες που βρίσκονται σε υψηλότερες ασφαλιστικές κατηγορίες να επιλέξουν την πρώτη, προκειμένου να περιορίσουν το μηνιαίο κόστος των ασφαλιστικών τους υποχρεώσεων.

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.